Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > International General Electric. Model U50.

International General Electric. Model U50.

Phil Dambly.

lundi 18 juillet 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

In de Verenigde Staten is de normalisering van de dieseltractie derwijze opgevat dat de netten verplicht zijn de door de bouwers uitgewerkte modellen te aanvaarden zonder noemenswaardige wijzigingen te kunnen verkrijgen [1]. Vier grote firma’s (General Motors, General Electric, Alco Products, Fairbanks-Morse), die hun eigen dieselmotoren en transmissies vervaardigen, ontwerpen nieuwe machinetypen, verbeteren de bestaande modellen en lokken de eventuele gebruikers aan door middel van prospectussen en door het geven van proefritten. De Amerikaanse netten geven reeksnummers aan hun locomotieven, maar doorgaans zijn deze beter bekend onder de specifieke benaming die ze van hun bouwer meekrijgen.

Drie U50 van de Union Pacific in de woestijn van Nevada.

Toen dat machinetype einde 1963 geleverd werd, bestond er een dringende behoefte aan zeer krachtige diesellocomotieven voor het snelle goederenvervoer. General Electric loste het probleem op door letterlijk twee locomotieven in dezelfde kast samen te brengen. Het model U50 bestaat inderdaad uit twee eenheden U25B, gemonteerd op vier Pennsylvania-draaistellen. Elk paar draaistellen is verbonden met een onafhankelijke draagsteun van gietstaal waarop het frame rust. De motorkap bevat twee onafhankelijke motor-generatorstellen gescheiden door twee luchtcompressors en twee afkoelingsaggregaten. De dieselmotoren met drukvulling ontwikkelen elk 2.750 pk. De pneumatische remuitrusting is bereikbaar langs deuren die onder de cabine geplaatst zijn. De batterijen en de luchtreservoirs bevinden zich onder de overloopbruggen, en in de neus van de enige cabine is er een wasgelegenheid. De U50 zijn van het “road-freight”-type (baan- goederentreindienst), kunnen in treinschakeling rijden en worden, in beperkte mate, gebruikt door de Union Pacific (onze tekening) en de Southern Pacific. Wegens het verschijnen, in 1966, van de dieselmotoren met groot vermogen, werden deze reusachtige machines niet in serie gebouwd.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : BoBoBoBo ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • nominaal vermogen : 5.500 pk ;
  • beschikbaar : 5.000 pk ;
  • max. snelheid : 115 km/h ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 248 t ;
  • belasting per as : 31 t ;
  • middellijn wielen : 1,016 m ;
  • totale lengte (pen van autom. koppeling) : 25,465 m ;
  • breedte frame en cabine : 2,900 m ;
  • totale breedte : 3,213 m ;
  • hoogte voetplaat ; 2,540 m ;
  • hoogte motorkap : 4,887 m ;
  • hoogte cabine : 4,925 m ;
  • hoogte uitlaten ; 4,962 m ;
  • totale hoogte (hoorns) : 5,152 m.


[1Diesel-elektrische tractie. Alleen enige voertuigen met hydraulische overbrenging worden door de Southern Pacific gebruikt. De elektrische locomotieven worden in het algemeen door de netten of op aanvraag van de netten bestudeerd.