Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > S.N.C.F. BB 67000.

S.N.C.F. BB 67000.

lundi 22 août 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De eerste diesel-elektrische locomotieven van de reeks 67000 zijn in dienst sedert 1963 op de niet geëlektrificeerde lijnen van Savoie en Dauphiné. Ze slepen ook de « Mistral » tussen Marseille en Nice. Het zijn machines voor gemengde dienst, waarvan 63 exemplaren besteld werden. Ze kenmerken zich door een zeker aantal nieuwe elementen. De eenmotorige S.F.A.C.-bogies met twee vertragingen, die twee maximale snelheden (goederen/reizigers) mogelijk maken, worden voor de eerste maal bij de diesel-elektrische tractie gebruikt.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : BB ;
  • spoor : 1,435 m. ;
  • bouwers : Brissonneau en Lotz ;
  • dieselmotor : SEMT-Pielstick (Chantiers de l’Atlantique) ;
  • normaal vermogen : 2.400 pk. ;
  • transmissie : Matériel de Traction électrique (generator Ateliers de Jeumonr en twee tractiemotoren Schneider-Westinghouse) ;
  • max. snelheid : 90/135 km./u. ;
  • bedrijfsklaar gewicht : 80 t. ;
  • belasting per as ; 20 t. ;
  • middellijn der wielen : 1,150 m. ;
  • tot. lengte : 17,090 m. ;
  • breedte freem : 2,940 m. ;
  • breedte kast : 2,900 m. ;
  • hoogte dak : 4,140 m. ;
  • tot. hoogte : 4,220 m.


Bron : Het Spoor, augustus 1965