Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > S.N.C.F. BB 67000.

S.N.C.F. BB 67000.

Phil Dambly.

maandag 22 augustus 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De eerste diesel-elektrische locomotieven van de reeks 67000 zijn in dienst sedert 1963 op de niet geëlektrificeerde lijnen van Savoie en Dauphiné. Ze slepen ook de „Mistral” tussen Marseille en Nice. Het zijn machines voor gemengde dienst, waarvan 63 exemplaren besteld werden. Ze kenmerken zich door een zeker aantal nieuwe elementen. De eenmotorige S.F.A.C.-bogies met twee vertragingen, die twee maximale snelheden (goederen/reizigers) mogelijk maken, worden voor de eerste maal bij de diesel-elektrische tractie gebruikt.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: BB;
  • spoor: 1,435 m.;
  • bouwers: Brissonneau en Lotz;
  • dieselmotor: SEMT-Pielstick (Chantiers de l’Atlantique);
  • normaal vermogen: 2.400 pk.;
  • transmissie: Matériel de Traction électrique (generator Ateliers de Jeumonr en twee tractiemotoren Schneider-Westinghouse);
  • max. snelheid: 90/135 km./u.;
  • bedrijfsklaar gewicht: 80 t.;
  • belasting per as; 20 t.;
  • middellijn der wielen: 1,150 m.;
  • tot. lengte: 17,090 m.;
  • breedte freem: 2,940 m.;
  • breedte kast: 2,900 m.;
  • hoogte dak: 4,140 m.;
  • tot. hoogte: 4,220 m.

Bron: Het Spoor, augustus 1965