Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > S.N.C.F. BB 9200.

S.N.C.F. BB 9200.

Phil Dambly.

maandag 22 augustus 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Die machines vormen de kern van het moderne park van de gelijkstroom-sneltreinlocomotieven van de S.N.C.F. en zijn verdeeld over de gewesten “Sud-Ouest” en “Sud-Est”. Ze zijn afgeleid van de befaamde BB 9004 die, samen met de CC 7107, het wereldsnelheidsrecord op het spoor (331 km/h in 1955) op haar naam heeft. Het zijn BB’s 9200 die de “Mistral” (780 t) trekken op de lijn Parijs - Lyon - Marseille. De BB’s 9201 en 9290 werden gebouwd van 1957 tot 1962 en in 1965-66 werden er 40 nieuwe machines besteld (BB 9301 tot 9340). De draaistellen SFAC hebben ieder twee motoren.

In 1963-64 verschenen de twee locomotieven BB 9291 en 9292, voorzien van speciale, versterkte motoren en van een vertragingsdrijfwerk, berekend voor een snelheid van 250 km/h ! Sedert 28 mei 1967 trekken ze de “Capitole” (Parijs - Toulouse), waarvan de snelheid tussen Les Aubrais en Vierzon op 200 km/h gebracht werd. Ze zijn uitgerust met de zogenoemde “eenbenige” stroomafnemers van Faiveley; de andere machines van de reeks zijn voorzien van klassieke pantografen. Bij twee van de machines, de BB’s 9281 en 9288, werd het vertragingsdrijfwerk gewijzigd om met een snelheid van 200 km/h te kunnen rijden; ook zij werden bij de dienst van de “Capitole” ingedeeld. Om ze van het gewone materieel te onderscheiden, werden de locomotieven en de rijtuigen van die trein rood en witgrijs geschilderd.

VOORNAAMSTE KENMERKEN (tussen haakjes, die van de BB’s 9291 en 9292).

  • Symbool: BoBo;
  • spoor: 1,435 m;
  • bouwers: “Le Materiel de Traction Electrique” (Société des Forges et Ateliers du Creusot/Jeumont/Schneider-Westinghouse) en de “Compagnie Electro-Mécanique”;
  • spanning: 1.500 volt gelijkstroom;
  • uurvermogen: 4.100 kW of 5.570 pk (4.250 kW of 5.760 pk)
  • ; maximale snelheid: 160 km/h (250);
  • gewicht in rijvaardige staat: 82 t, ballast inbegrepen;
  • belasting per as: 20,500 t;
  • middellijn wielen: 1,250 m;
  • totale lengte 16,200 m;
  • breedte kast, onderste deel: 2,980 m;
  • uiteenneembaar bovendeel: 2,860 m;
  • hoogte dak: 3,650 m;
  • hoogte aan de afrondingen van de kopwanden: 3,700 m;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers: 4,275 m.

Bron: Het Spoor, september 1967