Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > S.N.C.F. CC 72000.

S.N.C.F. CC 72000.

Phil Dambly.

maandag 5 september 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De eerste eenheid van deze reeks werd in november 1967 geleverd. Op dit ogenblik zijn er, in het totaal, 74 locomotieven van dit type in aanbouw, in bestelling of op het punt besteld te worden. Begin 1969, waren acht van die machines in dienst in het depot Rennes en twee in het depot Vénisseux. De CC 72000 zullen snelle reizigerstreinen en zware goederentreinen slepen op de lijnen Le Mans - Nantes - Quimper, Rennes - Brest, Parijs - Bazel, Parijs - Clermont-Ferrand, Nantes - Lyon, Lyon - Grenoble, Amiens - Laon. Al de verbeteringen die in Frankrijk aan de conceptie van de diesel-elektrische locomotieven werden aangebracht, zijn erin verwerkt. De dieselmotor drijft een driefasige wisselstroomgenerator aan, waarvan de stroom door de siliciumgelijkrichters omgevormd wordt. De gelijkstroom die hieruit voortkomt, voedt twee tractiemotoren die ieder een eenmotorig draaistel met dubbele vermindering voortbewegen (twee overbrengverhoudingen voor stelsels “reizigers” en “goederen”). Door de invoering van de nieuwe overbrenging „driefasige-gelijkstroom” kan bij de uitgang van de gelijkrichters de nodige stroom worden afgenomen voor de elektrische verwarming van de treinen. Daar er geen collector is, ziet de wisselstroomgenerator er eenvoudiger en steviger uit dan de klassieke generator met gelijkstroom. De wisselstroomgenerator is evenwel niet in staat de diesel elektrisch te doen aanslaan zoals dat gebeurt met een generator die door een batterij gevoed wordt. Het aanslaan geschiedt dus pneumatisch waarbij de nodige lucht door een elektrocompressorgroep geleverd wordt. De Diesel, met 16 cilinders, ontvangt zijn drukvulling door twee Hispano-Suiza-turboventïlatoren. De draaistellen SFAC gelijken op die van de vierspanningslocomotieven CC 40100. De ophanging van het draaistelframe is nog steeds gevormd door spiraalveren en de rollagerpotten zijn aan het draaistelframe verbonden door Alsthomveren met rubberscharnieren. Daarentegen werd de ophanging van de wiegbalk ditmaal gerealiseerd door opstapeling van rubberen veerpaketten. Pneumatische automatische Westinghouserem. De vormen en de versiering van de CC 72000 werden ontworpen door Paul Arzens. De sierlijke motorkappen van plastiek zijn op het metalen geraamte vastgeschroefd en kunnen gemakkelijk vervangen worden. De bijzondere schuine stand van de ramen moet, gedurende de nacht, de weerspiegeling van elk schijnsel in de cabine van de machinist voorkomen. Deze is volledig geluidvrij. Veertien gelijkaardige locomotieven, bestemd voor het Office National des Chemins de fer du Maroc (ONCF) zijn lichtjes gewijzigd ter wille van de klimatologische omstandigheden (gewone temperatuur 45° C). De ONCF heeft een vermindering van ongeveer 8 % opgelegd van het maximaal verbruiksvermogen, d.i. op 300 pk. Die locomotieven, reeks DF 101 tot 114, bezitten geen verbindingen voor elektrische verwarming en kunnen evenmin in treinschakeling rijden.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: CC;
  • spoorbreedte: 1,435 m;
  • bouwers: Alsthom en Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM);
  • dieselmotor: SACM-AGO;
  • nominaal vermogen: 2.650 kW (3.600 pk), vermogen dat kan worden opgevoerd tot 2.950 kW (4.000 pk);
  • transmissie (wisselstroomgenerator en tractiemotor): Alsthom;
  • max. snelh.: 85/140 km/u (80/135 km/u in Marokko);
  • gewicht in rijvaardige staat: 110 t;
  • belasting per as: 18,350 t;
  • middellijn wielen: 1,140 m;
  • totale lengte: 20,190 m;
  • breedte kast: 2,952 m;
  • breedte tussen de jaloezieën: 2,993 m;
  • hoogte dak: 4,290 m.
Reeks DF 101 tot 114 van de ONCF (Marokko). Deze locomotieven zijn roomkleurig en donkerrood geschilderd.

Bron: Het Spoor, nr 158, oktober 1969