Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > British Railways. Type 5 reeks D 9000 Klas “Deltic”.

British Railways. Type 5 reeks D 9000 Klas “Deltic”.

Phil Dambly.

maandag 26 september 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Op de East, North-East en Scotch Regions rijden, sedert 1961, 22 locomotieven die afgeleid zijn van het vermaarde prototype van 1955. Dit prototype, dat eigendom is van de English Electric C°, werd in april 1963 in het Science Museum te Londen ondergebracht, na 640.000 km te hebben afgelegd.

Elke machine is voorzien van twee „Deltic”-motoren 2 tijden, van 1.650 pk. Die benaming is ontleend aan de driehoekvormige opstelling van de cilinders, die herinnert aan de 4e letter van het Griekse alfabet. De 18 cilinders, met tegenover geplaatste zuigers, zijn per drie gegroepeerd, op zes rijen. De stoomketel voor de verwarming van de trein is tussen de twee dieselmotoren opgesteld. Ze zijn uitgerust met een waterschepper waarmee ze onderweg water kunnen opnemen. Onder de kappen aan de uiteinden zijn de ventilators van de tractiemotoren en een toiletkamertje aangebracht. Bogies Commonwealth.

De „Deltics” die bestemd zijn voor de exprestreinen slepen o.a. de befaamde „Flying Scotsman”, „Talisman”, „Tees-Tyne Pullman”.

VOORNAAMSTE KENMERKEN:

  • symbool, C°C°;
  • spoor, 1,435 m.;
  • bouwers, Vulcan Foundry;
  • dieselmotoren, Napier “Deltic”;
  • nominaal vermogen, 3.300 pk;
  • transmissie, generator en zes motoren English Electric;
  • max. snelheid, 160 km/u;
  • bedrijfsklaar gewicht, 99 ton;
  • belasting per as, 16,500 ton;
  • middellijn der wielen, 1,092 m.;
  • totale lengte, 21,183 m.;
  • breedte kast, 2,680 m.;
  • totale hoogte (ventilatoren), 3,920 m.

Bron: Het Spoor, april 1965