Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Advanced Passenger Train

Advanced Passenger Train

maandag 17 oktober 2011, door rixke

Vanaf 6 oktober gaat op de route Londen - Glasgow een elektrische Advanced Passenger Train, kortweg APT, rijden. Reistijd: 4 uur en 10 minuten.

De APT, die makkelijk 250 km/u. aankan, maar voorlopig slechts 200 km/u. zal rijden, is een trein met kantelbakkonstruktie. Zo’n konstruktie maakt het mogelijk in bogen sneller te rijden zonder dat dit een invloed heeft op het komfort van de reiziger. Waar een konventionele trein in een boog van 1 000 m maximaal 140 kan rijden, houdt een APT met kantelbak zonder bezwaar 175 aan. Bij een radius van 1 500 m is dat resp. 170 km/u, en 220 km/u.

Zonder kantelbakkonstruktie kan British Rail maar weinig afknabbelen van de reistijd tussen Londen en Glasgow. De snelste trein op deze route is momenteel de door een elektrische lokomotief getrokken Royal Scot die vijf uur rond deed over de 647 km.

Een High Speed Train zou vanwege het moeilijk tracé niet meer dan 10 minuten reistijdwinst brengen. Daarom ontwikkelden de Britten een voor een bochtige spoorlijn geschikte trein.

British Rail beschikt op het ogenblik over drie pre-serietreinstellen waarvan er voorlopig slechts een in de dienstregeling meedraait. De APT is een 14-delige trein. De twee motorwagens lopen in het midden. Bij de serie zullen de 12 rijtuigen ingesloten worden tussen twee powercars. De Britse spoorwegen hebben echter nog geen geld om met de seriebouw te starten.

De met turbomotoren aangedreven APT-testtrein die aan de basis ligt van de elektrische versie geniet na jaren van intense proeven van een verdiende rust in het unieke spoorwegmuseum te York.


Bron: Het Spoor, september 1980