Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Magyar Allamvasutak. Reeks V 43.

Magyar Allamvasutak. Reeks V 43.

lundi 7 novembre 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

In 1963 heeft de “Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz” aan de MAV zeven locomotieven van die reeks geleverd. Meer dan twintig locomotieven van hetzelfde type werden in licentie gebouwd door de Hongaarse industrie. De V43 zijn machines voor twee spanningen, uitgerust met siliciumgelijkrichters en eenmotorige draaistellen, die dezelfde tractiekenmerken vertonen onder de twee voedingsspanningen. Die locomotieven trekken de exprestreinen en de goederentreinen van 1.500 t op de lijnen Boedapest - Györ - Hegyeshalom en Boedapest - Miskolc. De door de “Groupement” geleverde uitrusting omvat : draaistellen SFAC-Jacquemin en motoren Jeumont-Schneider (Frankrijk) ; transformator AEG en gelijkrichters Siemens-Schuckert (Duitse Bondsrep.) ; stroomafnemers en spanningsschakelaar Brown-Boveri (Zwitserland) ; zelfinductiespoelen voor gladmaking A.C.E.C. (België).

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : BB ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • bouwers mechanisch gedeelte : Krupp, nadien Ganz-Mavag ;
  • elektrisch gedeelte : Groupement, nadien Ganz-Electrique ;
  • spanning : 16.000/25.000 volt wisselstroom 50 perioden ;
  • uurvermogen : 3.200 pk ;
  • max. snelheid : 140 km/h ;
  • rijvaardig gewicht : 78 t ;
  • belasting per as : 19,500 t ;
  • middellijn wielen : 1,180 m ;
  • totale lengte : 15,700 m ;
  • breedte kast : 2,980 m ;
  • hoogte dak : 3,980 m ;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers : 4,575 m.


Bron : Het Spoor, december 1966