Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Indian Railways. Type I.R. 2 Reeks 20700.

Indian Railways. Type I.R. 2 Reeks 20700.

Phil Dambly.

maandag 14 november 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Die locomotieven, welke bestemd zijn voor de goederendienst van de zuidoostzone van de Indische Spoorwegen, kunnen als viervoudige tractie-eenheden functioneren. Ze beschikken over een rechtstreekse rem met druklucht en over een automatische vacuumrem. Ze zijn voorzien van stroomgelijkrichters met excitronen en gemonteerd op eenmotorige S.F.A.C.-bogies (Alsthom motoren).

De eerste tien werden gebouwd in België, in 1963, voor de “Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz”. Deze laatste omvat de firma’s Alsthom, A.C.E. van Jeumont en Schneider-Westinghouse (Frankrijk), Siemens en A.E.G. (Duitsland), A.C.E.C. (België), Brown Boveri en Oerlikon (Zwitserland). De Werkplaatsen van Chittaranjan van de Indian Railways hebben, op hun beurt, 32 machines van hetzelfde type geleverd.

In 1964 werden er gelijkaardige machines besteld die evenwel van siliciumgelijkrichters zullen voorzien zijn. Twintig exemplaren zijn in aanbouw te Nivelles en tien andere bij Henschel in Duitsland.

VOORNAAMSTE KENMERKEN:

  • symbool, BB;
  • spoor, 1,676 m;
  • spanning, 25.000 V wisselstroom 50 perioden;
  • bouwers van het mechanisch gedeelte, Brugeoise et Nivelles;
  • constant vermogen, 2.840 pk;
  • max. snelheid, 75 km/h;
  • bedrijfsklaar gewicht, 85,200 ton;
  • belasting per as, 21,300 ton;
  • middellijn der wielen, 1,140 m;
  • totale lengte, 17,084 m;
  • breedte kast, 2,981 m;
  • hoogte dak, 3,512 m;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers, 4,165 m.

Bron: Het Spoor, maart 1965