Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Rakevet Israël - Israël Railways. Nrs 101 tot 103.

Rakevet Israël - Israël Railways. Nrs 101 tot 103.

Phil Dambly.

maandag 14 november 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Deze diesel-elektrische locomotieven welke in 1952 door de Belgische industrie werden geleverd, zijn afgeleid van de rangeerlocomotieven type SW-900 van de General Motors. Ze zijn geschikt gemaakt voor de lijndienst door het aanbrengen van een krachtiger motor en van Flexicoil-draaistellen. In vergelijking met het Amerikaans model werd het uit één stuk vervaardigde freem verhoogd, verbreed, verlengd en kreeg het een gestroomlijnde bekleding. De verhoogde bestuurderscabine garandeert een goede zichtbaarheid in beide rijrichtingen. De drie locomotieven zijn voorzien van elektrische weerstandsremmen waarvan de luchtinrichting in de kleine motorkap werd aangebracht.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool: B° B°;
  • spoor: 1,435 m;
  • bouwers: Société Anglo-Franco-Belge de La Croyère;
  • dieselmotor: General Motors;
  • nominaal vermogen: 1.200 pk.;
  • transmissie: generator en 4 motoren Gen. Motors;
  • max. snelh.: 110 km./h.;
  • bedrijfsklaar gewicht: 85 t.;
  • belasting per as: 21,250 t.;
  • middellijn wielen: 1,016 m.;
  • tot. lengte: 16,320 m.;
  • breedte freem: 3,150 m.;
  • breedte cabine: 3,080 m.;
  • breedte kap boven motor: 2,133 m.;
  • breedte kleine kap: 1,990 m.;
  • hoogte vloer: 1,670 m.;
  • hoogte kap boven motor: 3,985 m.;
  • hoogte kleine kap: 4,385 m.;
  • hoogte dak cabine: 4,610 m.

Bron: Het Spoor, januari 1966