Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Nippon Kukuyo Tetsu Do/ Japanese National Railways. Type ED 72.

Nippon Kukuyo Tetsu Do/ Japanese National Railways. Type ED 72.

Phil Dambly.

maandag 28 november 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De eerste eenheden van het type ED 72 dateren van 1961. Deze sierlijke locomotieven trekken reizigerstreinen op de lijnen Kitakyushu - Kagoshima (verbindingslijn, Kagoshima-lijn genoemd) en Kitakyushu - Nagasaki, geëlektrificeerd met éénfasige stroom, in het district Kyushu van de JNR [1]. Ze zijn uitgerust met ignitrongelijkrichters, een luchtdrukrem met drukvulling van Nippon Air Brake (lic. Westinghouse) en en stoomketel gevoed met stookolie voor de verwarming van de treinen. De automatische koppeling is van het Amerikaans Janneytype, maar veel lichter, dat in 1925 aangenomen werd. De draaistellen, van gelast staal, zijn met rollagerpotten uitgerust. De twee motordraaistellen omvatten een klein loopdraaistel dat het gewicht van de locomotief moet spreiden wanneer deze op een smalspoor rijdt dat niet meer dan 18 t per as toestaat. Het loopdraaistel is voorzien van een pneumatische ophanging verwezenlijkt door een torische veer [2]. Dank zij dit systeem kan een constante adhesie behouden worden in geval van gewichtsvermindering van de lading ontstaan door het verbruik van water en brandstof door de stoomketel. De kast van de locomotief rust op motordraaistellen door bemiddeling van spiraalveren en schokbrekers. De ophanging is gevormd door een dwarsligger die verbonden is met het draaistelframe door veren welke in V-vorm geplaatst zijn. Dank zij deze schikking is het adhesiegewicht merkbaar verhoogd en kan een enkel locomotief een trein trekken van 1.200 t op hellingen van 10 per duizend.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : Bo-2-Bo;
  • spoorbreedte : 1,067 m;
  • bouwer, elektrisch en mechanisch gedeelte : Tokyo Shibaura Electric Co Ltd (Toshiba);
  • spanning : 20.000 V wisselstroom 60 Hz;
  • uur vermogen : 1.900 kW (2.580 pk);
  • max. snelheid : 100 km/u;
  • gewicht in rijvaardige staat : 87 t;
  • belasting per drijfas : 16 t;
  • per draagas : 11,500 t;
  • middellijn drijfwielen : 1,120 m;
  • loopwielen : 0,860 m;
  • totale lengte : 17,400 m;
  • breedte kast : 2,800 m;
  • hoogte dak : 3,600 m;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers : 4,260 m.

Bron: Het Spoor, november 1969


[1Kyushu is het zuidelijkste eiland van de Japanse eilandengroep. Het is met het hoofdeiland Honshu, afstand ongeveer 4 km, verbonden door een spoorwegtunnel. De tunnel mondt uit te Kitakyushu, een agglomeratie van meer dan één miljoen inwoners, in februari 1963 gevormd door de fusie van vijf aangrenzende steden.

[2De torische veren zien er ongeveer uit als een band die niet straalsgewijs zou werken, maar horizontaal geplaatst zou zijn en belast in de richting van zijn as. De pneumatische ophanging is thans in Japan gestandaardiseerd.