Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Luxemburgse Spoorwegen. Reeks 800.

Luxemburgse Spoorwegen. Reeks 800.

Phil Dambly.

lundi 5 décembre 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [français]

De diesel-elektrische locomotieven n° 801 tot 806, die in 1955 in België gebouwd werden, onderhouden de rangeerdiensten. Het gaat hier om een aanpassing aan het begrenzingsprofiel RIC van de “switcher” [1] General Motors, model SW-900. Het frame werd lichtjes verbreed, verhoogd, verlengd en gestroomlijnd. De vloer van de cabine werd verlaagd en de vorm van het dak werd gewijzigd. De motor is volkomen gelijk aan die der locomotieven van de reeks 1.600 (type 202 N.M.B.S.), maar er zijn 8 cilinders in plaats van 16. Cabine met twee stuurstonden. Draaistellen : Pennsylvania.

Bij wijze van vergelijking tonen wij eveneens het Amerikaanse model (kleuren van de Chicago & North Western Railway).

VOORNAAMSTE KENMERKEN (tussen haakjes die van de SW-900).

  • Symbool : B°B° ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • bouwer : “Société Anglo-Franco-Belge de La Croyère” ;
  • dieselmotor : General Motors ;
  • nominaal vermogen : 875 pk ;
  • beschikbaar vermogen : 800 pk ;
  • transmissie : generator en 4 motoren GM ;
  • max. snelheid : 80 km/h ;
  • bedrijfsklaar gewicht : 72 t (115) ;
  • belasting per as : 18 t (28,7) ;
  • middellijn wielen : 1,050 m (1,016) ;
  • totale lengte : 13,300 m (13,538) ;
  • breedte frame : 3,120 m (3,048) ;
  • breedte cabine : 3,080 m (3,036) ;
  • breedte motorkap : 2,133 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,575 m (1,410) ;
  • hoogte motorkap : 3,759 m (3,594) ;
  • hoogte dak cabine : 4,280 m (4,432).

Bron : Het Spoor, juni 1966.


[1Switcher : rangeerlocomotief in de U.S.A. Letterlijke betekenis : “koppelaar”.