Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > OTRACO.

OTRACO.

lundi 19 décembre 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De Otraco exploiteert de lijn Matadi - Kinshasa (366 km) en de spoorweg van Mayumbe (140 km) die Boma on Tshela verbindt. Voor het bedienen van die lijnen heeft “La Brugeoise & Nivelles” [1] uit Tubeke in 1954 en 1955 twee typen van locomotieven met hydromechanische transmissie geleverd.

 N° 181 tot 184.

Die vier locomotieven onderhouden de rangeringen en de lokale diensten op de lijn Matadi - Kinshasa. Zij zijn uitgerust met een centrale post, en de twee motorkappen bergen elk een dieselmotor van General Motors van 243 pk. De transmissie wordt, aan de uitgang van de motor, tot stand gebracht door een koppelomvormer Twin Disc, een omkeerinrichting, een draagpot B.N. met twee versnellingen en twee hoofdcardanassen voor de aandrijving van de buitenliggende asbruggen der draaistellen. Elke buiten liggende asbrug draagt een overbrengendebak die, met behulp van secundaire cardanassen, de aandrijving naar de binnenliggende asbruggen overbrengt. Er kan in treinschakeling gereden worden en het is eveneens mogelijk met een enkele motor te rijden. De Pennsylvania-draaistellen zijn voorzien van rollagerpotten, secundaire ophanging op drie punten, een B.N.-brevet, en automatische koppeling.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : BB ;
  • spoor : 1,067 m ;
  • nominaal vermogen ; 486 pk ;
  • max. snelh. : 56 km/h ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 50 t ;
  • belasting per as ; 12,500 t ;
  • middellijn wielen : 0,838 m ;
  • totale lengte : 10,310 m ;
  • breedte frame en stuurhut : 2,650 m ;
  • totale breedte : 2,800 m ;
  • hoogte motorkappen : 2,962 m ;
  • hoogte dak stuurhut : 3,800 m.

 N° 60 tot 63.

Deze kleine machines, gebruikt op de lijn van Mayumbe, vertonen dezelfde inrichtingen als de voorgaande met uitzondering van de motors (General Motors) van 186 pk en de draaistellen die van gelast staal zijn, Het stoot- en trekwerk zijn van het type N.M. V.B. (centrale stootblok en schroef koppeling).

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : BB ;
  • spoor : 0,610 m ;
  • nominaal vermogen : 372 pk ;
  • max. snelh. : 40 km/h ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 32 t ;
  • belasting per as : 8 t ;
  • middellijn wielen : 0,774 m ;
  • totale lengte : 8,829 m ;
  • breedte frame en stuurhut : 2,050 m ;
  • totale breedte : 2,200 m ;
  • hoogte motorkappen : 2,615 m ;
  • hoogte dak stuurhut : 3,300 m.

Beide locomotieftypen zijn uitgerust met de rechtstreekse automatische Westinghouserem en met een automatische waakinrichting met pedaal.


[1De voormalige Ateliers Métallurgiques S.A.