Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Oranje Nassau Mijnen Nr 34.

Oranje Nassau Mijnen Nr 34.

Phil Dambly.

maandag 2 januari 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Deze industriële, zware diesellocomotief welke in België werd ontworpen en gebouwd, werd in 1964 geleverd aan de Oranje-Nassau Kolenmijnen in Nederland. Ze is uitgerust met rechtstreekse en automatische remmen.

De hydraulische transmissie omvat twee koppelomzetters. De assen, die voorzien zijn van rollagerdraagpotten, worden bewogen door drijfstangen. De bogies zijn gelijkvormig aan de wielstellen van de kleine locotractors van dezelfde bouwer, zoals de types 230 van de N.M.B.S. De hoofdkap bergt de motor met 12 cil. in V-vorm. 4-takt, alsmede de afkoelingsinstallatie. De brandstofreservoir, de batterijen en de compressor zijn ondergebracht in de bijkap.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : BB;
  • spoor : 1,435 m;
  • bouwer en motor : Cockerill (Ougrée);
  • uurvermogen : 890 pk.;
  • beschikbaar : 810 pk.;
  • transmissie : Voith;
  • max. snelh. : 56 km/u.;
  • totaal gewicht : 68 t.;
  • belasting per as : 17 t.;
  • middellijn der wielen : 0,850 m.;
  • tot. lengte : 12,840 m.;
  • breedte frame en cabine : 2,800 m.;
  • breedte motorkap : 1.830 m.;
  • breedte bijkap : 1,530 m.;
  • hoogte kappen : 3,220 m.;
  • hoogte dak: 3,920 m.;
  • tot. hoogte (blazer) : 3.980 m.

Bron: Het Spoor, november 1965