Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > S.S.S.R. - Ministerstvo Puteï Soobscheniya. Type N 8.

S.S.S.R. - Ministerstvo Puteï Soobscheniya. Type N 8.

lundi 16 janvier 2012, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Van 1956 tot 1960 heeft het Ministerie van Verkeerswezen van de U.S.S.R. 400 tweevoudige elektrische locomotieven van het type 8 laten bouwen. Opmerkelijk zijn de juiste proporties, het brede begrenzingsprofiel en de bogies van vormgietstaal. Er zijn dubbele voorruiten, de stuurcabines bezitten airconditioning, de zandstrooiers zijn in de kast ingebouwd met een opening op het dak. Die machines zijn uitgerust met de remming door terugvoeden. Zij verzorgen de tractie van goederentreinen van 3.500 t. met een snelheid van 40 km./u. en slepen op het oostelijk deel van hun traject, de “Transsiberiërs”, die Leningrad met Vladivostok (9.610 km.) verbinden.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : B°B° + B°B° ;
  • spoor : 1,524 m ;
  • bouwers (elektrisch en mechanisch gedeelte) : werkhuizen Boudienny te Novotoherkask (aan de Don) en werkhuizen van Tlbilissi (Georgië) ;
  • spanning : 3.000 volt gelijkstroom ;
  • uurvermagen : 5.700 pk ;
  • constant : 4.960 pk ;
  • max. snelheid : 90 km/h ;
  • totaal gew : 184 t ;
  • belasting per as : 23 t ;
  • middellijn wielen : 1.200 m ;
  • tot. lengte : 27,520 m ;
  • breedte kast : 3,105 m ;
  • hoogte dak : 4,410 m ;
  • hoogte lichtkap : 4,750 m ;
  • hoogte neergel. stroomafn. : 5,080 m.

In het Russische cyrillisch alfabet wordt de letter N voorgesteld door het teken H, dat “n” wordt uitgesproken.


Bron : Het Spoor, december 1965