Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Sovietskaya Zeleznaya Doroga. Reeks F.

Sovietskaya Zeleznaya Doroga. Reeks F.

Phil Dambly.

maandag 30 januari 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

In 1959-60 heeft de Franse industrie aan het Ministerie van Vervoer van de USSR 50 loco’n geleverd. Die machines met de kenletter “F” van Franciya (Frankrijk) zorgen voor een uitstekende dienst op het oostelijk baanvak van de Transsiberische spoorweg (eenfazige stroom). Het betrof hier 30 goederentreinloco’n, F 01 tot 30, die in treinschakeling kunnen rijden ; 10 loco’n voor gemengde diensten, FR 01 tot 10, identiek met de vorige, maar uitgerust met een elektrische recuperatierem (“R” van Rekuperatsha) ; 10 reizigerstreinloco’n, FP 01 tot 10, (“P” van Passajirs), zonder treinschakelingskoppeling.

Locomotief F 20, van het goederentreintype, die niettemin een zware reizigerstrein trekt op het baanvak Paveletz - Ojerelie. Let op het begrenzingsprofiel van de rijtuigen (hoogte dak : 4.350 m ; breedte kast : 3,106 m ; lengte : 23.600 m ; 51 t).

Voor de regelingsproefnemingen op SNCF-spoor, werden die loco’n gebouwd volgens het UlC-omgrenzingsprofiel dat vooral minder hoog is dan het Russische. Om te kunnen rijden bij temperaturen van -50 tot +40° C, diende vrijwel heel hun pneumatische uitrusting in de kast op een hoger niveau te worden geplaatst. Daardoor werd de kast heel wat langer. De mechanische gedeelten zijn ontworpen naar die van de CC’s 7100 SNCF. De draaistellen, met gelast buisvormig raamwerk, zijn met de kast verbonden door middel van twee slingerspillen met elastische terugstelling. Samen met schroefveren en glijstukken zorgen die spillen voor de ophanging van de wiegbalk. De ophanging van het draaistelraam bestaat uit de combinatie van schroefveren en bladveren; de roldraagpotten zijn met het draaistelraam verbonden door radiale veerhangers. De motoren zijn met de neus opgehangen bij de loco’n voor gemengde diensten en bij de goederentreinloco’n; bij de reizigerstreinloco’n zijn ze volledig opgehangen. De asafstand van een draaistel bedraagt 4,845 m op de reizigerstreinloco’n en 4,670 m op de andere. De loco’n voor gemengde diensten en de goederentreinloco’n worden verzwaard door middel van twee dikke staalplaten die aan de kast gelast worden. Het dak, volledig afneembaar tussen de schotten van de cabines, bevat vijf lichtkappen. De twee uiterste kappen dienen als onderstel voor de steunvakken van de stroomafnemers, die er nodig zijn omwille van de grote hoogte waarop de Russische bovenleidingen aangebracht zijn. Ze dienen tevens als voet voor de ventilators van de tractiemotoren. In de zijwanden zijn “miofilters” geplaatst voor de luchtinlaten. In de winter blijven de uitwendige luchtinlaten gesloten en wordt de voor de ventilatie vereiste lucht binnen in de kast opgenomen. In de ventilatiegeleidingen zijn verwarmingsweerstanden aangebracht, zodat de motoren, die dan in gesloten kringloop draaien, voor hun eigen verwarming zorgen. De drie versies van de reeks F zijn uitgerust met ignitron-gelijkrichters en met een Westinghouse-luchtdrukrem. Typisch voor het Russisch materieel zijn de isolatie van de bestuurderscabines, voorzien van klimaatregeling dank zij hun met glaswol opgevulde wanden, de dubbele voorruiten, het rechtsstuur, de zandstrooiers gemonteerd in de kast met opening in het dak, de uitrusting voor het doorlopend herhalen van de automatische seininrichting, ook “auto-stop” genoemd, de automatische koppeling SA3, type Willison.

Locomotief FP 05, van het reizigerstreintype.

VOORNAAMSTE KENMERKEN (tussen haakjes, die van de FP).

  • Type : CoCo;
  • spoorbreedte : 1,524 m;
  • bouwers elektrisch gedeelte : Le Matériel de Traction Electrique (SFAC, Jeumont, Schneider-Westinghouse) en Alsthom;
  • mechanisch gedeelte : Alsthom an SFAC (Société des Forges et Ateliers du Creusot);
  • spanning : 25 000 V wisselstroom 50 Hz;
  • uurvermogen : 4 636 kW, of 6 300 pk;
  • max. snelh. : 100 km/h (160);
  • gewicht in rijvaardige staat : 138 t (131);
  • belasting per as : 23 t (21);
  • middellijn wielen : 1,250 m (1,220);
  • tot. lengte, tussen pennen van automatische koppeling : 23,060 m;
  • lengte kast : 20,932 m;
  • breedte kast : 2,968 m;
  • hoogte dak : 3,683 m;
  • hoogte steunvakken van stroomafnemers : 4,280 m;
  • hoogte met neergel. stroomafnemers : 4,920 m.
Reeks F van de SZD
Reeks FP van de SZD

Bron: Het Spoor, augustus 1971