Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Caile Ferate Romane. Reeks 060-DA.

Caile Ferate Romane. Reeks 060-DA.

Phil Dambly.

maandag 6 februari 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De eerste zes locomotieven van die reeks werden in Zwitserland gebouwd en in 1959 aan de CFR geleverd. Tien locomotieven van hetzelfde type werden in Roemenië onder licentie gebouwd en de levering van nieuwe exemplaren is aan de gang. Het zijn diesel-elektrische machines die in staat zijn goederentreinen van 600 t te trekken met een snelheid van 22 km/h op hellingen van 25 per duizend of reizigerstreinen van 400 t met een snelheid van 100 km/h op vlakke trajecten. Ze kunnen in meervoudige eenheden rijden. Hun mechanisch gedeelte verschilt weinig van dat van de elektrische C°C° van de Gotthard. Wegens de neusophanging van de tractiemotoren, werden de gelaste draaistellen SLM vereenvoudigd. Ze zijn voorzien van rollagerpotten. Een bijkomende autoventilatie verhindert het indringen van stofdeeltjes in de motoren wanneer de locomotief, met vertraagde dieselmotor, lange hellingen afdaalt. De bestuurderscabines hebben klimaatregeling en in de centrale afdeling zijn een wasgelegenheid en een W.C. ondergebracht. Automatische Knorrrem, rechtstreekse Oerlikonrem voor de locomotief alleen en anti-doorslagrem BBC.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : C°C°;
  • spoor : 1,435 m;
  • bouwer : Société suisse pour la construction de Locomotives et de Machines, Winterthur (SLM);
  • dieselmotor : Sulzer Frères;
  • nominaal vermogen : 2.100 pk;
  • transmissie : generator en 6 motoren Brown Boveri & C° (BBC);
  • max.-snelheid : 100 km/h;
  • gewicht in rijvaardige staat : 114 t;
  • belasting per as : 19 t;
  • middellijn wielen : 1,100 m;
  • totale lengte : 17,000 m;
  • breedte kast : 3,000 m;
  • hoogte dak (beweegbaar gedeelte) : 4,125 m;
  • totale hoogte (ventilator) : 4,272 m.

Bron: Het Spoor, mars 1967