Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Svenska Statens Jarnvagar. Type Ra.

Svenska Statens Jarnvagar. Type Ra.

Phil Dambly.

lundi 13 février 2012, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De SJ hebben in 1955 twee snelle elektrische locomotieven in dienst genomen van het type Ra (d.w.i. “Rapid”), n° 846 en 847. Op dat tijdstip vielen die prototypen op door hun grote kracht en hun gering gewicht. In 1981 werden acht reekslocomotieven, n° 990 tot 997, geleverd. Ze waren enigszins zwaarder, wat voor een deel het gevolg was van de aanwending van volle asstangen in plaats van holle. De draaistellen zijn van gelast staal. De ophanging van het draaistelframe vertoont veel gelijkenis met de Zwitserse ophanging SLM. De volledig gelaste kast is, naar Amerikaans gebruik, van beschermende kappen voorzien. De locomotieven Ra trekken de lichte exprestreinen op de lijnen Stockholm - Göteborg en Stockholm - Malmö.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : B°B° ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • bouwers elektrisch gedeelte : Alimanna Svenska Elektriska Aktieboiaget (ASEA) ;
  • mechanisch gedeelte : Nydqvist & Holm AB (NOHAB) en AB Motala Verkstad ;
  • spanning : 15.000 volt, wisselstroom 16 2/3 perioden ;
  • uurvermogen : 3.600 pk ;
  • maximale snelh. : 150 km/h ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 64,200 t (60,800 voor de prototypen) ;
  • belasting per as : 16,050 t (15,200) ;
  • middellijn wielen : 1,300 m ;
  • totale lengte : 15,100 m ;
  • breedte kas : 3,100 m ;
  • hoogte dak : 3,750 m ;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers : 4,500 m.

Tijdens een proefrit, op 10-5-1966, heeft de 991 een snelheid van 170 km/h bereikt.


Bron : Het Spoor n° 120, augustus 1966