Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Svenska statens jarnvagar. Reeks T 43.

Svenska statens jarnvagar. Reeks T 43.

Phil Dambly.

lundi 20 février 2012, par rixke

Deze reeks bestaat uit 50 eenheden die van 1961 tot 1963 aan de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ) geleverd werden. Ze zijn genummerd van 209 tot 258. Deze diesel-elektrische locomotieven, van het type met motorkap, werden ontworpen door de bouwers en de Dienst van het Rollend Materieel van de SJ. Ze worden o.m. ingezet op de kustlijnen van Norrland en op enkele lijnen van het centrum en van Gotland. Ofschoon vooral bestemd voor de lichte goederentreinen op lijnen met moeilijk profiel, trekken ze ook lichte reizigerstreinen. In dit laatste geval zijn ze uitgerust met een elektrische verwarmingsinrichting ; een GM-hulp-dieselmotor van 240 pk, 8 cilinders in V-opstelling, drijft een ASEA-generator aan die zes rijtuigen kan verwarmen bij een temperatuur van -30 C. Aanvankelijk was alleen de locomotief nr. 209 van een dergelijke inrichting voorzien, terwijl op de andere machines een plaats gelaten werd om er achteraf die verwarming te installeren.

De grote motorkap bergt de hoofddieselmotor met 12 cilinders in V-opstelling, tweetakt, de hoofdgenerator, de pneumatische reminrichting en de ventilators van de tractiemotoren. In de kleine motorkap bevindt zich de hulpdieselmotor en een afkoelingsaggregaat van Behr. De batterij en de generator van de verwarming zijn onder de vloer van de bestuurderscabine geplaatst. Het drukluchtreservoir en dat voor de brandstof zijn onder het frame bevestigd De locomotief kan 2 800 liter brandstof opslaan.

De gelaste draaistellen zijn voorzien van draagpotten. Ze hebben ieder twee tractiemotoren met neusophanging. De ophanging van het draaistelframe bestaat uit twee rubber-blokken. De ophanging van de wiegbalg wordt uitgevoerd door middel van vier grote schroefvormige veren, verbonden met de draaistellen, waarop het locomotiefframe rust. De ruime, verwarmde en geluidvrije bestuurderscabine biedt een uitstekende zichtbaarheid. Er is slechts een stuurstand die dank zij zijn opvatting, het besturen in beide richtingen vergemakkelijkt.

Het in dienst nemen van de T 43 heeft het mogelijk gemaakt de laatste stoomlocomotieven van de SJ buiten dienst te stellen.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Type : BoBo ;
  • spoorbreedte : 1,435 m ;
  • bouwer : Nydqvist en Holm Aktiebolaget (NOHAB) ;
  • dieselmotor : General Motors 567 D ;
  • nominaal vermogen : 1425 pk ;
  • beschikbaar : 1310 pk ;
  • transmissie (generator en 4 tractiemotoren) : Allmanna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA), onder licentie GM ;
  • max. snelh. : 105 km/h ;
  • dienstgewicht : 72 t ;
  • belasting per as : 18 t ;
  • middellijn wielen : 1,030 m ;
  • totale lengte : 14,240 m ;
  • breedte kleine motorkap : 2,000 m ;
  • breedte hoofdmotorkap : 1,850 m ;
  • breedte bestuurderscabine : 2,960 m ;
  • breedte buiten voetplaat : 3,224 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,650 m ;
  • hoogte motorkappen ; 3,500 m ;
  • hoogte dak bestuurderscabine : 4,325 m.