Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Olympische tijden te München

Olympische tijden te München

woensdag 16 juli 2008, door rixke

München, dat in de loop der tijden al heel wat geschiedenis heeft gemaakt, zal eerstdaags nog maar eens in het zoeklicht komen. Ditmaal zal het schouwspel waarvan de stad getuige wordt, beslist op minder uiteenlopende gevoelens onthaald worden, althans in de wereld van de sport.

En terecht, want München inviteert de hele wereld op de XXe Olympiade die er van 26 augustus tot 10 september gehouden wordt. Gedurende veertien dagen zal de Olympische fakkel aangewakkerd worden door het enthousiasme van honderden sportbeoefenaars en zullen de vlaggen met de vijf ringen feestelijk wapperen aan ontelbare masten.

Maar terwijl de atleten, trappelend van ongeduld, hun conditie op peil houden, de journalisten hun potloden om ter scherpst aan ’t slijpen zijn en een ruime voorraad lofwoorden en superlatieven aanleggen, hebben de Duitse Spoorwegen - die het hoofd zullen moeten bieden aan een enorme reizigerstoeloop - wel wat anders te doen.

Ze zullen moeten instaan voor twee uiterst belangrijke taken:

  • instellen, op de grote lijnen die reeds drukker bezet zijn in geval van uitzonderlijke manifestaties, van een speciale dienst bestaande uit volgtreinen, extratreinen in binnen- en internationaal verkeer, alsmede van snelle interlocale aansluitingen in Zuid-Duitsland;
  • de stedelijke en gewestelijke verkeersstromen rechtstreeks laten uitlopen in de plaats zelf van de Spelen.

 De belangrijkheid van het verkeer

Op de piekuren zal de DB in staat moeten zijn niet minder dan 25 000 reizigers per uur te vervoeren bij vertrek uit en met bestemming naar de stadions waar de protocollaire plechtigheden en de wedstrijden hun beslag zullen krijgen. Hiermee worden bedoeld: de belangrijke manifestaties die op vastgestelde uren georganiseerd worden, zoals de openings- en sluitingsplechtigheid van de Spelen, de voetbalwedstrijden, enz.; de grote competities zoals de atletiekwedstrijden, die steeds een groot aantal toeschouwers op de baan brengen en waarvan de aankomst en het vertrek over een min of meer lange tijdsruimte gespreid zijn; de andere proeven die de massa minder aanspreken.

 De nieuwe installaties

Een nieuw station, dat «Olympiastadion» heet, werd opgetrokken ten westen van het terrein dat bestemd is voor de Olympiade; het bevindt zich op een kilometer van het hoofdstadion, is uitgerust met sporen die ieder 420 m lang zijn en is verbonden met de lijn van de noordelijke stadsring. Aldus ontstaat er een rechtstreekse verbinding met het ondergrondse rechtstreekse net dat het stadscentrum bedient en met de grote stations München Hbf en München-Oost. De toegang naar de stadions zal dus geen enkel probleem stellen, of men nu uit het stadscentrum komt, dan wel van een van de samenlopende grote lijnen.

 Het gebruikte materieel

Het verkeer naar de Spelen, dat langs de ondergrondse sporen loopt, zal worden onderhouden door de nieuwe treinstellen type 402 van de DB. De periferische dienst zal worden onderhouden door trek- en duwtreinen bestaande uit acht «inox»-rijtuigen, getrokken door locomotieven.

Voor de atleten en de nationale afgevaardigden die hen vergezellen, zullen er speciale treinen ingelegd worden bij vertrek uit het olympisch dorp (station München-Milbertshofen). Dit speciaal verkeer zal de suggestieve naam van «Rijdend olympisch dorp» krijgen en een aangepast comfort bieden: «restauratierijtuigen, ligrijtuigen met massageafdeling, ...». Vanzelfsprekend zullen die treinen de atleten naar de plaats zelf voeren waar de wedstrijden gehouden worden en hen naar het olympisch dorp terugvoeren.

 De cadans van het verkeer

Van 8.30 u. tot 23 u. zal de dienst tussen het stadscentrum en het nieuwe station Olympiastadion onderhouden worden door de treinen van het expresnet met een cadans van één konvooi om de tien minuten (d.i. zes per uur en per richting) tussen München-Oost en het stadion via het ondergrondse expresspoor Marienplatz - Karls-platz; met een cadans van één trein om de twintig minuten (d.i. drie per uur en per richting), tussen München-Oost en het stadion, via Johanheskirchen, met verlenging van het traject tot Herrsching.

Die lijnen zullen per uur een vervoercapaciteit van 12 000 reizigers hebben. Zulks betekend dat die capaciteit op de piekuren meer dan verdubbeld zal moeten worden.

Om die «piekuurdiensten» te onderhouden, zal de cadans behouden blijven, maar zullen de treinen tot hun maximale capaciteit worden opgevoerd (drie driedubbele treinstellen in treinschakeling).

Op het parcours München-Oost-stadion via Johanneskirchen zullen de trek- en duwtreinen afwisselend 8 of 15 rijtuigen bevatten.

 Vervoer van de atleten naar andere plaatsen

Het «rijdend olympisch dorp», dat de atleten, de spelers en hun begeleiders van het olympisch dorp naar Augsburg brengt, waar de kanowedstrijden plaats hebben, zal eveneens instaan voor het transport van de deelnemers aan de voorwedstrijden, de kwartfinales en de halve finales van handbal en voetbal die in Augsburg, Göffingen, Böblingen, Ingolstadt, Neurenberg, Regensburg en Passau gespeeld worden.

 Het vertrek uit België

Om de atleten elke nadelige vermoeienis te besparen, werd er beslist onze nationale ploeg in de meest comfortable voorwaarden te vervoeren : een speciale trein, samengesteld uit ligrijtuigen, zal op 17 augustus uit Oostende naar München vertrekken en stilhouden in Gent, Brussel, waar hun door de plaatselijke Spoorwegfanfare een aubade zal worden gebracht, Leuven en Luik.

Wij hopen natuurlijk van harte dat onze atleten in München meer dan eens op het «schavotje» zullen worden geroepen. Wie hen daartoe ter plaatse wil gaan aanmoedigen, kan dit doen met de Tauern-Express - tijdens de zomer wordt er een extra trein ingelegd - en de Rijeka-Express, die hun reizigers ’s nachts ter bestemming brengen.


Bron: Het Spoor, augustus 1972