Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > East African Railways & Harbours. Classe 90.

East African Railways & Harbours. Classe 90.

Phil Dambly.

lundi 19 mars 2012, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De Spoorwegen en Havens van Oost-Afrika bedienen drie landen : Kenia, Oeganda en Tanzania (ex-Tanganyika). Ze gebruiken daarvoor de locomotieven van de klasse 90 in Kenia, op het baanvak Nairobi - Nakuru en op de lijnen Nakuru - Eldoret, Nakuru - Kisumu (Victoriameer) en Konza - Magadi. Die machines voor gemengde diensten zijn vaak bestemd voor de tractie van posttreinen tussen de hoofdstad Nairobi en de haven Mombasa, op de Indische Oceaan. De 46 exemplaren, n° 9001 tot 9046, werden, van 1960 tot 1968, door de Britse industrie geleverd. Het zijn diesel-elektrische locomotieven van het type met motorkap, uitgerust met een zeer ruime cabine. Ze zijn uitstekend geschikt voor de zeer lastige exploitatievoorwaarden en trekken hun treinen van het zeeniveau tot op een hoogte [1] van 2.784 m, onder temperaturen die gaan van 2° tot een tropische hitte. Op de eerste tien locomotieven die in 1960 geleverd werden, is een handcontrole gemonteerd waarmee het uitgangsvermogen van de diesel geregeld kon worden volgens de hoogte : 1.840 pk tussen Mombasa en Nairobi (van 0 tot 1.663 m), 1.800 pk tussen Nairobi en Nakuru (van 1.663 tot 2.427 m) en 1.775 pk tussen Nakuru en Eldoret (van 2.427 tor 2.784 rn). Op de volgende machines houdt een Napier-turboventilator het beschikbaar vermogen op 1.840 pk, ongeacht de hoogte. Het gebruik van speciale draaistellen, bestudeerd door English Electric, beperkt de belastingen op een te zwak spoor (rails van 25 kg/m). Die bogies van gietstaal hebben een geleidingsbisseltruck die vooral als loop-bisseltruck fungeert. De drijfassen zijn uitgerust met rollagerpotten en de motoren zijn met de neus opgehangen. Zonder voorspan, trekken de “90-ers” treinen van 800 t op hellingen van 15 per duizend. Ze zijn uitgerust met pneumatische- en elektrische weerstandsremmen, een antislipinrichting en kunnen in treinschakeling rijden. De automatische koppeling met “Miller-trekhaak” is en soort gelede klink die doet denken aan sommige koppelingen van speelgoedtreinen.

Locomotief 9003 nabij Timbora, op het hoogste punt van het net (9.136 voet of 2.784 m).

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : 1 Co-Co 1 ;
  • spoorbreedte : 1,000 m [2] ;
  • bouwers : Vulean Foundry en filiaal Robert Stephenson & Hawthorns (leden van de groep English Electric) ;
  • dieselmotor en transmissie (generator en 6 motoren) : English Electric ;
  • nominaal vermogen : 2.025 pk ;
  • max. snelh. : 72 km/u ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 101 t ;
  • belasting per drijfas : 13,500 t ; per draagas : 10 t ;
  • diam. drijfwielen : 0,953 m ;
  • loopwielen : 0,724 m ;
  • tot. lengte (koppelkoppen) : 16,950 m ;
  • breedte frame en cabine : 2,997 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,470 m ;
  • hoogte motorkap en dak cabine : 4,000 m ;
  • tot. hoogte (hoorns) : 4,115 m.


Bron : Het Spoor, n° 155, juli 1969


[1Te Timboroa, tussen Nakuru en Eldoret, het hoogste punt in het Britse Commonwealth dat door de spoorweg bereikt wordt.

[2Die breedte zal op 1,067 m gebracht worden ; d.i. het spoor van Centraal- en Zuid-Afrika, ook “Kaapspoor” genoemd. De assen van de “90-ers” zijn op die normalisering berekend.