Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Turkje cumhuriyeti devlet demiryollari isletmesi. Reeks 21 500.

Turkje cumhuriyeti devlet demiryollari isletmesi. Reeks 21 500.

Phil Dambly.

lundi 12 mars 2012, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De 40 diesel-elektrische locomotieven van die reeks van het type “met kap”, werden vanaf 1965 geleverd. Het gaat hier om Amerikaanse locomotieven die voor de uitvoer zijn bestemd en die, daarom, overeenkomstig de meest beperkte begrenzingsprofielen [1] zijn gebouwd. Ze trekken zware reizigers- en goederentreinen tussen Ankara en Istamboel (576 km) en kunnen hellingen aan van 25 per duizend op een hoogte van 765 m. Die locomotieven zijn uitgerust met een stoomketel voor de verwarming der treinen, met een automatische drukluchtrem, een rheostatische rem en een stelsel voor automatische opsporing van het doorslaan.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : C°C° ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • bouwer : General Electric (type “Universel” U 20 C) ;
  • dieselmotor en transmissie (generator en 6 motoren) : General Electric ;
  • nominaal vermogen : 2.150 pk ;
  • max. snelheid : 115 km/h ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 111,600 t ;
  • belasting per as : 18,600 t ;
  • middellijn wielen : 1,016 m ;
  • totale lengte : 17,047 m ;
  • breedte bestuurderscabine : 2,700 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,500 m ;
  • hoogte motorkap : 3,675 m ;
  • hoogte kleine kap : 2,775 m ;
  • hoogte bestuurderscabine : 3,720 m ;
  • totale hoogte (hoorns) : 3,975 m.


Bron : Het Spoor, n° 125, januari 1967


[1Zulks verklaart hun vrij smal uiterlijk in vergelijking met het rollnd materieel van de TCDD dat aan het begrenzingsprofiel RIC beantwoordt.