Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Korean National Railroad. Reeks 8000.

Korean National Railroad. Reeks 8000.

Phil Dambly.

lundi 12 mars 2012, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De Zuidkoreaanse Spoorwegen (KNR) hebben hun eerste elektrische locomotieven aangekocht. Het gaat hier om een reeks van 66 machines, besteld bij de Europese groepering die “Groepering 50 Hz” wordt genoemd [1]. Ze zijn genummerd van 8001 tot 8066 en de eerste eenheden werden er in juni 1972 ontscheept.

Die locomotieven zijn bestemd voor de grote dwarslijn die de hoofdstad Seoel met de Oostkust verbindt. Deze zeer bochtige lijn met een getand profiel, heeft enkele uitlopers waarop hellingen voorkomen van 33 per duizend ! Ze is hoofdzakelijk bestemd voor het drukke verkeer van delfstoffen (steenkool, koper) tussen de oostelijke mijnen en de havens van Samtsjok en Moekko enerzijds, en de industriële zone van Seoel, anderzijds. Het is om die reden dat de geëlektrificeerde lijn voorlopig in het trieerstation Tsjoengrianri, in de omgeving van de hoofdstad, eindigt. Op te merken valt dat de frequentie van de wisselstroom 25 kV in Zuid-Korea 60 Hz bedraagt, zoals in de Verenigde Staten en, gedeeltelijk, in Japan.

Het Zuidkoreaanse net met normaalspoor : Vette zwarte lijn : lijn Seoel - Poesan met dubbelspoor. De andere lijnen zijn enkelsporig. In ’t rood : geëlektrificeerde lijnen of lijnen waarvan de elektrificatie in uitvoering is.

De locomotieven werden zo gebouwd dat ze 1 740 ton kunnen trekken op hellingen van 12 per duizend of 870 ton op hellingen van 25 per duizend, met een snelheid van 43 km/h. Twee machines, in treinkoppeling, kunnen op een helling van 25 per duizend aanzetten met een getrokken vracht van 1 740 ton. Op vlak terrein bereiken treinen van 700 ton 85 km/h. Van die 66 locomotieven werden er 43 in Frankrijk gebouwd door Alsthom te Belfort, en 23 in België door La Brugeoise et Nivelles. In de Groepering 50 Hz trad ACEC op als bouwheer, bijgestaan door Alsthom voor de kast en door de Maatschappij MTE voor de draaistellen [2].

Van buiten gezien doen deze Koreaanse locomotieven denken aan de laatste modellen die door Alsthom aan de SNCF werden geleverd : voorruit met tegenlicht-inclinatie en karakteristieke motorkappen. De bestuurderscabines hebben gekleurde voorruiten, een verwarmde ruit voor de bestuurder, twee ventilators en twee zonneschermen. Later zullen ze worden uitgerust met een radio-teletoon en met een automatische reminrichting. Het voorste gedeelte van elke cabine is versterkt met stalen pantseringen, overdekt met een kap van polyester. Twee schakelaars voor het rijden in treinkoppeling werden in die motorkap ondergebracht. De bufferbalken zijn uitgerust met een centrale automatische Henricotkoppeling, systeem van Janney, en met een koevanger. De zandstrooiers werden onder het frame bevestigd.

Elke locomotief heeft drie tweeassige draaistellen ; het zijn allemaal motor-draaistellen. Ze zijn van gelast staal en werden ontworpen en gebouwd door Creusot-Loire [3]. De manier waarop ze werken, maakt de originaliteit uit van de Koreaanse locomotieven : het middelste draaistel levert gewoon zijn aandeel in de trekkracht en ondersteunt de kast en haar center. De buitenste draaistellen zorgen enkel voor de geleiding van de locomotieven.

De stroom wordt afgetapt met eenarmige stroomafnemers van Siemens. De hoofdtransformator werd door ACEC ontworpen. De tractiemotoren van Alsthom worden met gelijkstroom gevoed door middel van AEG-gelijkrichters met thyristors en diodes. De remuitrusting bestaat uit een elektropneumatische rem van Westinghouse en een elektrische weerstandsrem van ACEC.

Algemene kenmerken :

  • Type BoBoBo ;
  • spoorbreedte : 1,435 m ;
  • spanning : 25 000 V wisselstroom 60 Hz ;
  • continuvermogen 5 210 pk ;
  • max. snelheid : 85 km/h. [4] ;
  • dienst-gewicht : 128 t ;
  • belasting per as : 21,33 t ;
  • asafstand van een draaistel : 2,900 m ;
  • middellijn wielen : 1,250 m ;
  • totale lengte, tussen koppelpennen : 20,730 m ;
  • lengte buiten bufferbalken : 18,910 m ;
  • breedte kast : 2,950 m ;
  • breedte buiten zonneblinden : 3,060 m ;
  • hoogte dak : 3,702 m ;
  • hoogte draagvlak stroomafnemers : 3,890 m ;
  • hoogte daklantaarns : 4,240 m ;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers : 4,495 m.


[1Studiegroep voor de elektrificatie van spoorwegen in eenfazige 50 Hz (ACEC in België, Alsthom en Société MTE in Frankrijk, BBC-Oerlikon in Zwitserland, AEG-Telefunken en Siemens in de Duitse Bondsrepubliek).

[2Société MTE : Le Matériel de Traction Electrique Jeumont-Schneider.

[3Creusot-Loire : fusie van de Société des Forges et Ateliers du Creusot (SFAC) en de Cie des Ateliers et Forges de la Loire (CAFL), die deel uitmaken van de Société MTE.

[4Ze zijn erop berekend om later aan 120 km/h te kunnen rijden, door de overbrengverhouding te veranderen.