Humanisering van de arbeidsvoorwaarden is tegenwoordig mondgemeen. Naar die humanisering werd vroeger al steeds gestreefd door de leiders van de spoorwegnetten, en vooral van de NMBS. Een van de meest opzienbarende en bij het publiek best bekende maatregelen was onbetwistbaar de vervanging van de stoomtractie - die nochtans nu fel in de gunst staat - door dieseltractie op de niet-geëlektrificeerde lijnen. Wie herinnert zich nog onze kranige stokers, die 3 tot 5 ton kolen tijdens hun (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Voie/Spoor
Voie/Spoor
Articles
-
Een trein voor vernieuwing van sporen en dwarsliggers : de p811 matisa
10 januari 2008, door rixke -
Les 25 ans du frein de voie
1er janvier 2014, par rixkeUne grande « première » à Saint-Ghislain
En 1957, les premiers freins de voie étaient mis en service au triage de Saint-Ghislain-Hornu, non loin du point frontière franco-belge de Quiévrain-Blanc-Misseron.
Comme cette gare avait été complètement détruite au cours des bombardements alliés de 1944, la SNCB avait décidé, dans les années 50, de l’équiper d’un triage moderne, avec deux cabines « tout relais », les blocs 28 et 29, et un poste de triage automatique fonctionnant dans cette (...) -
Ingravingen en ophogingen
23 januari 2009, door rixkeHet reliëf van de bodem waarop de sporen zullen worden gelegd, wordt vaak gewijzigd door het delven van de grond of het aanaarden van het terrein.
Wanneer men de grond weghaalt door delving, bekomt men een «ingraving». Het profiel, d.w.z.. de helling van het talud, varieert van de vrijwel rechte lijn in rotsachtig terrein tot 45° in normaal terrein. Bezijden de hallast legt men een of twee paden aan, bedekt met as, waarop het personeel van de baan zich gemakkelijk kan verplaatsen. In de (...) -
De gelijmde spoorstaafvoet verdringt de isolerende lasplaat
29 november 2009, door rixkeIndien zulks nog niet mocht gebeurd zijn, dan zult u beslist horen spreken over de gelijmde isolerende voegen die sedert enkele tijd aangewend worden op de spoorbanen die met langgelaste spoorstaven uitgerust zijn. Het leek ons de moeite waard u een en ander over deze nieuwe techniek te vertellen, en met dat doel zijn wij ons licht gaan opsteken bij de h. Dogniez, eerste ingenieur bij de directie van de baan: Mijnheer de ingenieur, kunt u voor onze lezers op bondige wijze het principe van (...)
-
Spoorman
8 december 2018, door rixkeDeze foto van een spoorman die wel verdwaald lijkt in een zonderlijk landschap, werd genomen tijdens de werken die uitgevoerd worden voor het aanleggen van de nieuwe reisweg tussen Walcourt en Mariembourg (zie „Het Spoor” van december 1969).
-
Mechanisch opladen van rails
10 januari 2008, door rixkeNa de vernieuwing van de rails in het spoor, dient het oude materieel op wagens geladen te worden voor het vervoer ervan naar de werkplaatsen.
De rails zijn uiterst zwaar en de laadverrichtingen hebben steeds problemen gesteld en zulks zowel op het gebied van de fysische vermoeidheid die ze met zich brengen als op dat van de veiligheid die bij de uitvoering van het werk in acht moet worden genomen.
De laadportalen hebben de moeilijkheden waarmee dit soort werk gepaard gaat, op elegante (...) -
Rails longs
11 août 2010, par rixkePourquoi y eut-il des joints entre les rails ?
Pendant longtemps, l’industrie n’a pu fournir au chemin de fer que des rails courts (au début 4,57 m, pour finir par 27 m) et, comme on ne connaissait pas le moyen adéquat de souder ces barres les unes aux autres, on les joignit le mieux qu’on put : on réunit d’abord deux rails sur un même coussinet et bientôt on imagina des pièces d’assemblage, appelées « éclisses ».
D’ailleurs, dans tous les cas, on croyait devoir laisser entre deux (...) -
Beroepen bij het Spoor (4): een toffe ploeg
4 mei 2015, door rixkeMet een trein zonder bestuurder valt niet veel uit te richten, tenzij misschien om een doek van Paul Delvaux op te sieren, maar een trein zonder spoor is helemaal ondenkbaar!
Wat weet de doorsneeburger eigenlijk van het spoor? Hooguit is er wat blijven hangen uit de lagere school, toen de onderwijzer zijn pupillen aan de hand van de rails trachtte bij te brengen wat evenwijdigheid was.
Een prachtig beeld, dat wel, maar het resultaat van hard gezwoeg, waar de kaartspelende, krantlezende (...) -
De creosoteerwerf van Wondelgem
17 juni 2013, door rixkeHet probleem: de verrotting van de dwarsliggers voorkomen
De hoofdsporen van het spoorwegnet der N.M.B.S. rusten op ongeveer 12 miljoen dwarsliggers, waarvan er 10,5 miljoen uit hout zijn vervaardigd. Ieder jaar plaatsen onze spoorleggers tijdens de hernieuwings- en instellingswerken, ongeveer 600.000 nieuwe houten dwarsliggers in de sporen en 75.000 stukken hout van verschillende afmetingen onder de spoortoestellen .
In hoofdzaak wordt alleen eike- en beukehout gebruikt. Dit zijn twee (...) -
Remblais et déblais
23 janvier 2009, par rixkeLe relief du sol sur lequel seront posées les voies doit souvent être modifié, soit en creusant le sol, soit en comblant le terrain.
En enlevant des terres pour creuser le sol, on obtient une « tranchée ».
L’inclinaison du talus varie de la quasi-verticale en terrain rocheux à 45° en terrain ordinaire. On établit, en dehors du ballast, un ou deux sentiers revêtus de cendrée, qui permettent au personnel de la voie de circuler à l’aise. Dans les tranchées rocheuses, des niches sont (...)