Gezeten in het zacht schommelend rijtuig van een voortijlende electrische trein, zien we honderden, duizenden ijzeren palen, met een korte flits voorbij wippen.
Deze palen, die de draden van de electrische leiding schragen, zijn in de grond “geankerd” met een zwaar betonnen massief, waarvan de prijs een tiende bedraagt van de volledige aanlegkosten van een catenaire lijn.
Ten overstaan van deze hoge kosten, heeft de Nationale Maatschappij, welke al meer en meer electrische lijnen (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Voie/Spoor
Voie/Spoor
Articles
-
De betontrein, een werf op wielen
22 september 2010, door rixke -
Le train de meulage des rails
30 octobre 2013, par rixkePeut-être avez-vous déjà eu votre attention attirée par un train composé d’une loco diesel et de 12 wagons entièrement peints en jaune, circulant sur les voies principales à allure réduite et dont certains wagons lancent, au niveau du rail, des gerbes d’étincelles.
Vous vous êtes alors demandé de quel engin il s’agissait. C’est tout simplement le train de meulage des rails. Vous savez qu’une voie ferrée est constituée de divers éléments : le ballast, qui répartit les charges roulantes (...) -
Automatische onderstop- en nivelleermachines voor de nivellering der sporen
10 januari 2008, door rixkeGebrek aan arbeidskrachten, besparingen en de bezorgdheid om de taak der spoorwerkers te verlichten, hebben onze Maatschappij ertoe aangezet belang te stellen in het nivelleren der hoofdsporen door middel van automatische onderstop- en nivelleermachines die een hoog rendement kunnen opleveren. Sedert 1963 beproeft zij deze nieuwe nivelleermethode met vier onderstopmachines, waarvan twee van het type Matisa BN 60 en twee andere van het type Plassermatic VKR-05-E.
Deze proefnemingen hebben (...) -
De spoortoestellen
23 januari 2009, door rixkeDe evolutie van de spoorwegen had tot gevolg dat sommige sporen moesten samenlopen of elkaar kruisen.
Andermaal waren het de Stephensons die de gedachte van de wisselnaalden opvatten. Dit zijn beweegbare en naar de spits toe afgeschaafde spoorstaafuiteinden die de overgang van een spoor naar een ander mogelijk maken.
Sommige wisselnaalden, die met elkaar verbonden zijn door een beweegbare bedieningsstang, zitten scharnierend verbonden in de «wortelkoppeling», Deze scharnierende naalden (...) -
Avec les poseurs de voie
23 octobre 2013, par rixkeUn rail de 27 mètres pèse au moins 1350 kg. Si on est vingt pour soulever une telle pièce, ça fait toujours quelque bons 60 kilos par tête. C’est une charge qui n’est pas négligeable ; surtout si elle doit être soulevée plusieurs centaines de fois pendant une journée de travail.
Hier et aujourd’hui
Lorsque R. quitte le vestiaire de la gare, avec le goût du café matinal - avalé trop vite - au fond de la bouche, des écharpes de brume s’étirent encore au-dessus des voies. Sur le quai d’où (...) -
De kruisingen met tongen
16 januari 2010, door rixkeEen nieuw type van spoortoestellen
Sedert enkele jaren kan men op ons net een nieuw type van spoortoestel zien: de kruising met tongen. Nu de „prototypefase” achter de rug ligt, begint de kruising met tongen op ons net uit te zwermen, en zullen er tegen eind 1980 vermoedelijk een twintigtal in het spoor geplaatst zijn. Maar... vraag je je af: „Wat is dat zo’n spoorwegkruising en waarom werd juist nu een nieuw type van kruising ontworpen?” Op deze twee vragen willen we je een antwoord (...)