Als je de kaart van het Belgische spoorwegnet op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling bekijkt, word je getroffen door een wirwar van lijnen in net gebied Tussen-Samber-en-Maas. Vergelijk je die kaart met de huidige situatie, dan rijzen er wel enkele vragen. Van het toenmalige drukke verkeersnet wordt nu, na de rationalisatie die de NMBS ook daar diende door te voeren, immers alleen nog maar het baanvak Charleroi - Walcourt - Mariembourg voor het reizigersverkeer gebruikt. Wat is er dan (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Voie/Spoor
Voie/Spoor
Articles
-
Lijn 132: Charleroi - Mariembourg
19 november 2012, door rixke -
La traverse de chemin de fer
23 janvier 2013, par rixkeDès son origine, le chemin de fer a été posé - au sens littéral du terme - sur des traverses en bois.
Etait-ce parce qu’on ne disposait pas d’autres matériaux à l’époque ? Vraisemblablement ! Il est néanmoins frappant de constater que l’humanité a connu l’âge de la pierre, celui du fer, du béton, mais jamais l’âge du bois...
A dire vrai, c’est tout bonnement peut-être parce que l’âge du bois a débuté avec l’humanité : l’homme et le bois sont inséparables.
Malgré les énormes progrès (...) -
Nachtwerk
1 april 2010, door rixkeTijdens de barre winternachten, als het verkeer minder druk is, volbrengen de mannen van de baan, naarstig en immer omzichtig, een taak die in de duisternis ligt en daarom wellicht al te vaak wordt miskend, maar die, op haar beurt, verdient in een klaar daglicht te worden gesteld...
-
Spoorstaven en dwarsliggers
23 januari 2009, door rixkeDe bovenrand van een spoorstaaf is afgerond opdat de hellende wielband er beter op zou passen. Het is de spoorstaafkop. De benedenrand van de spoorstaaf is ofwel een tweede kop, ofwel een platte basis of voet. Het lijf van de spoorstaaf is het deel tussen de kop en de voet.
De spoorstaven rusten op de dwarsliggers, lichtjes hellend naar het midden van het spoor.
Om de spoorstaaf met dubbele kop te handhaven, zijn er spoorstoelen nodig in de vorm van een klauw (kussentje). Zij werd (...) -
La première voie TGV est posée en Belgique
18 novembre 2020, par rixkeAntoing, 3 octobre 1995, peu avant 12 h : monsieur Michel Daerden, ministre fédéral des Transports soude les premiers rails de la grande vitesse qui viennent d’être placés sur leurs traverses.
La première voie TGV est ainsi posée en Belgique.
Aboutissement des efforts incessants des cheminots, cet instant constitue une étape essentielle dans la réalisation du projet TGV en Belgique.
Parallèlement, cette action hautement symbolique s’inscrit dans un processus technique très élaboré et (...) -
De dwarsliggers
29 november 2009, door rixkeSedert zijn ontstaan rust de spoorweg - in de letterlijke zin van het woord - op houten dwarsliggers.
Hoogstwaarschijnlijk gebeurde dit aanvankelijk omdat men toen over geen andere materialen beschikte. Niettemin is het verwonderlijk dat de mensheid het steen-, ijzer- en betontijdperk heeft gekend, maar dat er van een houttijdperk nooit sprake is geweest.
Eigenlijk komt dat wellicht doodgewoon omdat het houttijdperk met de mensheid is begonnen: mens en hout horen immers bij elkaar. (...) -
Het ziften van de ballast
29 september 2010, door rixkeHoe onze spoorleggers eraan deelnemen
Het zuiveren van de ballast
Een degelijk spoor is aangelegd op een doordringbare ballastlaag . Daarom moet men periodiek de fijne as en allerhande afval voortkomende van de voertuigen, die de ballast bevuilen en min of meer ondoordringbaar maken, verwijderen.
Eertijds werd dit ziften van de ballast toevertrouwd aan talrijke ploegen werklieden gewapend met houwelen en rieken. Dit betrekkelijk lastig werk ging traag vooruit, was zeer kostelijk en (...) -
L’écartement des voies
7 décembre 2011, par rixkeLorsque, sur notre réseau, on mesure l’écartement d’une voie en alignement entre les bourrelets des deux rails, on relève une cote de 1 m. 435. Pourquoi ce nombre bizarre ? On concevrait mieux un nombre rond, par exemple 1 m. 500.
On peut aussi s’étonner du sens de la circulation des trains. Pourquoi ceux-ci circulent-ils, en Belgique et sur d’autres réseaux, à gauche, alors que, sur les routes, les véhicules circulent à droite ?
L’une et l’autre questions trouvent réponse dans le même (...) -
De mechanisatie van de spoorwerken
10 januari 2008, door rixkeDe mechanisatie van de spoorwerken uitte zich aanvankelijk in het bouwen van lichte machines waarmee het merendeel van de courantste werkzaamheden van de spoorlegger gemakkelijker konden worden uitgevoerd : aan- en losdraaien van kraagschroeven en andere bevestigingen, onderstoppen van dwarsliggers, zagen en boren van spoorstaven, boren van dwarsliggers, enz. De nodige energie werd ofwel door een verplaatsbare generator, ofwel door een op de machine gemonteerde benzinemotor geleverd. (...)
-
De sporen
30 april 2021, door rixkeEr waren destijds tweeërlei rails:
de „visbuikrail”, of rail waarvan de benedenrand een versterkte bolle vorm had tussen de draagvlakken van de dwarsliggers, en de „evenwijdige” rail of rail waarvan het loopvlak en de benedenrand evenwijdig waren.
In de plannen van 1833 bedroeg het voorgeschreven gewicht van de spoorstaven 17 kg/m en de lengte 4,57 m (5 yards van 0,914 m).
Vanaf einde 1836 werd het gewicht per meter evenwel op 21,70 kg gebracht, ja zelfs op 25 a 26 kg voor de (...)