De mechanisatie van de spoorwerken uitte zich aanvankelijk in het bouwen van lichte machines waarmee het merendeel van de courantste werkzaamheden van de spoorlegger gemakkelijker konden worden uitgevoerd : aan- en losdraaien van kraagschroeven en andere bevestigingen, onderstoppen van dwarsliggers, zagen en boren van spoorstaven, boren van dwarsliggers, enz. De nodige energie werd ofwel door een verplaatsbare generator, ofwel door een op de machine gemonteerde benzinemotor geleverd. (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Voie/Spoor
Voie/Spoor
Articles
-
De mechanisatie van de spoorwerken
10 januari 2008, door rixke -
De sporen
30 april 2021, door rixkeEr waren destijds tweeërlei rails:
de „visbuikrail”, of rail waarvan de benedenrand een versterkte bolle vorm had tussen de draagvlakken van de dwarsliggers, en de „evenwijdige” rail of rail waarvan het loopvlak en de benedenrand evenwijdig waren.
In de plannen van 1833 bedroeg het voorgeschreven gewicht van de spoorstaven 17 kg/m en de lengte 4,57 m (5 yards van 0,914 m).
Vanaf einde 1836 werd het gewicht per meter evenwel op 21,70 kg gebracht, ja zelfs op 25 a 26 kg voor de (...) -
Lange spoorstaven
29 november 2009, door rixkeWaarom waren er voegen tussen de spoorstaven?
Gedurende lange tijd kon de Belgische industrie aan de spoorweg alleen maar korte spoorstaven leveren (aanvankelijk 4,57 m en uiteindelijk 27 m). Omdat men toen nog niet het gepaste middel kende om die staven aaneen te lassen, werden ze naar best vermogen met elkaar verbonden: aanvankelijk werden twee spoorstaven op een zelfde stoel samengevoegd ; daarna vond men verbindingsstukken uit, die „lasplaten” werden genoemd.
In elk van die (...) -
Beroepen bij het Spoor: wisselwerking...
11 november 2009, door rixkeDitmaal neem ik je mee naar het uiterste zuiden van het net voor een kijkje op een wel heel bijzondere taak van het spoorwegpersoneel.
Vandaag word ik namelijk in Aarlen verwacht door Albert, Francis en Jean-Michel; dankzij hun gezelschap zou de taak van bankwerker op het einde van de dag voor mij geen geheimen meer mogen hebben.
Hun dagtaak begint om halfacht. Na de kennismaking kom ik dadelijk tot de kernvan de zaak.
Albert, de planningman-voorman, telefoneert naar het automatisch (...) -
Mécanisation des grands chantiers de renouvellement de la voie
6 novembre 2013, par rixkeDepuis plusieurs années, la Direction de la Voie poursuit une politique de mécanisation des travaux de la voie. C’est ainsi que l’exécution manuelle des travaux de bourrage, de criblage et de renouvellement de traverses et de rails, souvent pénible et astreignante, a été, de plus en plus, remplacée au profit d’une mécanisation à l’aide d’engins tels que bourreuse, niveleuse, dresseuse (qui, comme leur nom l’indique, effectuent des opérations de bourrage, dressage et nivellement (...)
-
Remblais et déblais
23 janvier 2009, par rixkeLe relief du sol sur lequel seront posées les voies doit souvent être modifié, soit en creusant le sol, soit en comblant le terrain.
En enlevant des terres pour creuser le sol, on obtient une « tranchée ».
L’inclinaison du talus varie de la quasi-verticale en terrain rocheux à 45° en terrain ordinaire. On établit, en dehors du ballast, un ou deux sentiers revêtus de cendrée, qui permettent au personnel de la voie de circuler à l’aise. Dans les tranchées rocheuses, des niches sont (...) -
De TBL
3 maart 2010, door rixkeRecente elektronicatoepassingen voor de seininrichting in volle baan
L. GILLIEAUX
Sedert het ontstaan van de spoorweg hebben alle spoormannen het begrip veiligheid tot een van hun hoofdbekommernissen gemaakt, zowel de verantwoordelijken voor de ontwikkeling en verbetering van techniek en organisatie, als diegenen die de dagelijkse leiding van het treinverkeer in handen hadden. Naast de inspanningen met het oog op betere prestaties en productiviteitscijfers, is bij de spoorwegen - op (...) -
De baan
30 december 2013, door rixkeIn 1835 meten de spoorstaven 4,57 m. Van 1848 af, gebruikt men spoorstaven van 6 m. De staten spoorstaven verdringen de ijzeren in 1862. De spoorstaaf meet 9 m in 1865. Later, zal hij 18 m meten. Na de eerste wereldoorlog bereikt hij 27 m en, in 1934, plaatst men op de lijn Brussel - Antwerpen spoorstaven van 54 m.
De voegen tussen de spoorstaven, die zwakke plaatsen in het spoor zijn, bieden grote nadelen: zij hebben een ongunstige invloed op de loop der treinen, veroorzaken een vlugger (...) -
25 jaar spoorremmen : een primeur voor saint-ghislain
16 januari 2010, door rixkeIn 1957 werden de eerste spoorremmen in gebruik genomen inhet vormingsstation Saint-Ghislain-Hornu, niet ver van het Belgisch-Frans grenspunt Quiévrain - Blanc-Misseron.
Daar het station in 1944 door de bombardementen van de geallieerden volledig werd vernield, besloot de NMBS in de jaren vijftig er een modern vormingsstation te bouwen met twee al-relaisseinhuizen, nl. blokposten 28 en 29, en een automatische trieerpost in laatstgenoemd seinhuis.
In plaats van de vroegere naast elkaar (...) -
Les traversées à aiguilles
23 octobre 2013, par rixkeUn nouveau type d’appareil de voie.
Depuis quelque temps, on peut voir sur notre réseau un nouveau type d’appareil de voie, dénommé traversée à aiguilles. La phase « prototype » étant terminée, la traversée à aiguilles commence à essaimer et on arrivera probablement fin 1980 à une vingtaine de poses en voie.
Mais... vous demandez-vous :
« Qu’est-ce au juste qu’une traversée de chemin de fer et pourquoi a-t-on créé maintenant un nouveau type de traversée ? ».
C’est à ces deux (...)