Een spoorstaaf van 27 meter lengte weegt ten minste 1350 kg. Als je zo’n staaf met twintig man tilt dan is dat per man toch nog een goede 60 kg. Een stevig gewicht. Vooral als je dat op één werkdag enkele honderden keren moet doen.
Als R. de kleedkamer van het station Berchem verlaat, met de smaak van de weer al veel te haastig opgedronken ochtendkoffie nog in de mond, hangt er over de sporen een flauwe nevel. Op perron 9, het perron naar Brussel, staat reeds een dicht op elkaar gepakte (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Gare/Station
Gare/Station
Articles
-
Spoorleggers
1 november 2009, door rixke -
150 ans de chemin de fer en Belgique
5 février 2014, par rixke1985 sera l’ « année des transports en commun » : pour la simple raison que jamais autant d’anniversaires de faits marquants dans l’histoire ferroviaire n’auront été célébrés simultanément. Jugez-en. Le 5 mai 1985, le rail belge existera depuis cent cinquante ans, l’AICCF (Association internationale des Congrès de chemins de fer) ainsi que l’UBTCUR (Union belge des Transports en commun urbains et régionaux) et par la même occasion, la SNCV (Société nationale des Chemins de fer vicinaux) (...)
-
Spoorwegtoerisme omstreeks de jaren 1900
10 september 2008, door rixkeOns tijdperk maakt er aanspraak op de cultuur van de vrijetijdsbesteding boven de doopvont te houden... Wij beleven een diepgaande ommekeer in de geschiedenis van de feiten en ideeën, een ommekeer die in het rijtje komt te staan naast al die andere welke de geschiedenis heeft kunnen observeren sedert de grote scheiding van de 15e eeuw, die het tijdvak der Middeleeuwen afgesloten en dat van de Renaissance ingeluid heeft.
En één van de vrijetijdsbestedingen waartoe de mens zich hel meest (...) -
Les ambulants postaux
19 décembre 2012, par rixkeTémoin, en quelque sorte « oculaire », de la « Belle Epoque », la carte postale illustrée constitue un moyen d’investigation exceptionnel pour étudier l’histoire des chemins de fer. Grâce à sa complicité, le monde ferroviaire livre ses secrets et favorise par là même nos appétits d’évasion.
Il ne faut pas négliger pour autant la valeur sociale, voire poétique, du message graphique que les documents proposent au verso de l’illustration. « La carte postale illustrée est couramment un (...) -
Une nouvelle gare à Huy-Nord
22 juillet 2015, par rixkeCette nouvelle gare constitue le couronnement des travaux ferroviaires entrepris depuis plus de quinze ans dans la région.
Le bâtiment de l’ancienne gare, mis en service en 1892, datait de l’époque où avait été établi le raccord direct Liège - Namur (1886). La nouvelle réalisation (83 m de long sur 12 de large) présente le double de la surface de la précédente. Elle est constituée d’une ossature en béton armé surmontée d’une charpente métallique. Les façades ont été réalisées par des (...) -
150 jaar spoor te Brugge en Oostende, 125 jaar spoor te Blankenberge, 120 jaar spoor te Heist (II)
25 juni 2012, door rixkeHet tweede Brugs station Na veel plannenmakerij en oeverloze discussies duurde het tot 24 juni 1876 vooraleer Brugge nieuws kreeg over de bouw van een nieuw station. Die dag liet minister A. Beernaert de stad weten dat er op de plaats van het oude emplacement een station zou gebouwd worden in Vlaamse stijl en met een overdekte spoorhal.
Hoewel de minister een wedstrijd had beloofd, stelde hij op 26 december onverwacht de Antwerpse architect Schadde aan voor de bouw van het nieuwe (...) -
Welkenraedt - Eupen: de heropening
26 november 2012, door rixke3 juni 1984. Na een tijdspanne van iets meer dan 25 jaar werd het gedeelte Welkenraedt - Eupen van lijn 49 voor het reizigersverkeer heropend. Terzelfdertijd werd het geëlektrificeerd en kreeg Eupen een nieuw station: zo zijn Eupen en omgeving rechtstreeks met de rest van het nationale net verbonden.
Lijn 49
De lijn 49 werd in de vorige eeuw aangelegd. Daar het betrokken gebied in die tijd onder Pruisisch bewind stond, waren het Duitse maatschappijen die de verschillende baanvakken (...) -
De streek van Luik en het spoor
12 mei 2009, door rixkeIn 1980 wordt in het Luikse het duizendjarige bestaan van het Prinsbisdom gevierd (980-1980). Sinds de Franse Revolutie van 1789 en de daaruit voortvloeiende inlijving van het Belgisch grondgebied bij de Franse republiek, is het Prinsbisdom Luik weliswaar met langer een politieke realiteit, maar toch heeft zijn lange bestaan in het hart van West-Europa en in wat later België zou worden, historische, economische en sociale sporen nagelaten waaraan niet kan worden voorbijgegaan. In feite was (...)
-
Les métiers du Rail : les trains pris en filature (3)
5 août 2015, par rixkeLes conducteurs et les poseurs de voie exercent des fonctions dans l’activité ferroviaire qu’on peut qualifier de typiques. En ouvrant cette rubrique consacrée aux métiers du rail, il était dès lors logique de débuter par eux.
Mais il faut aussi rendre justice aux nombreux autres professionnels qui, ponctuellement et méthodiquement, remplissent des fonctions sans lesquelles le transport par rail ne serait pas concevable.
C’est le cas des signaleurs que nous accueillons dans nos (...) -
Roeselare in oorlogstijd
4 december 2008, door rixkeIn het meinummer van vorig jaar brachten we reeds in herinnering dat het toen precies 50 jaar geleden was dat de Tweede Wereldoorlog begon. Het tijdschrift Rollarius, het bulletin van het geschied- en oudheidkundig genootschap van Roeselare en Ommeland publiceerde een artikel van mevrouw L. Devriese over het station Roeselare in oorlogstijd, gebaseerd op een interview met Roger Sinnaeve, voormalig afdelingschef Transport van het district Noordwest, nu gepensioneerd. Omdat Het Spoor (...)