Ondanks de concurrentie die in de vervoersector woedt – denk maar even aan de pijpleidingen en de steun die de regering ervoor over heeft – hebben de B.R. contracten op lange termijn kunnen afsluiten met de voornaamste compagnies die zich in Groot-Brittannië met het raffineren en verdelen van petroleum-produkten onledig houden. Die contracten, welke een minimale looptijd van tien jaren hebben, bezorgen het spoor een aanzienlijk vervoer.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 112 (12 1965)
112 (12 1965)
Articles
-
Groot-Brittannië: Petroleum en spoorweg
29 december 2023, door rixke -
Frankrijk: Nieuwe locomotieven
28 december 2023, door rixkeOp 5 augustus is te Montrouge de BB 25202 aangekomen. Het is een locomotief voor twee stroomsterkten met volgende kenmerken: totaal gewicht, 83 t.; constant vermogen: gelijkstroom onder 750 V = 3.400 kW (4.600 pk); wisselstroom onder 920 V aan de motoren = 3.620 kW (4.920 pk); wisselstroom onder 1.050 V aan de motoren = 4.100 kW (5.600 pk). De locomotieven van dit type, die verschillen met die van de reeks 25100 door een grotere maximale snelheid (160 km/h), een stuurcabine in de vorm van (...)
-
Groot-Brittannië: Nieuwe opleidingsmethode
1 januari, door rixkeEen stuurcabine van het elektro-hydraulisch type, bediend door een calculator die de gedragingen en gewaarwordingen van een conducteur in schier alle omstandigheden nabootst, zal worden gebruikt om de conducteurs op te leiden die de treinen zullen besturen op de grote lijnen Londen - Manchester - Liverpool, waarvan de elektrificatie weldra voltooid zal zijn.
Het materieel is geïnstalleerd in het station Willesden Junction (Londen). Het is 7 m lang en weegt ongeveer 3.000 kg. De afdeling (...) -
Groot-Brittannië: Vereenvoudiging der vrachtberekening
31 december 2023, door rixkeHet grondgebied waarop het algemeen Europees tarief voor de stuk-goedzendingen van toepassing is, werd uitgebreid. Dat tarief, geldig voor de goederen waarvan de omvang of het gewicht dat van een volledige wagon niet bereikt, was vroeger alleen van kracht tussen Groot-Brittannië en Frankrijk. Het werd thans uitgebreid tot de Belgische stations voor de vervoeren per ferryboat (Harwich/Zeebrugge) en per boot (Dover/Oostende).
-
Italië: Door de tunnels
2 januari, door rixkeOngeveer 25 miljoen reizigers en 20 miljoen ton goederen gebruiken jaarlijks de zes spoorwegtunnels die de Alpen doorkruisen. De Sint-Gotthard krijgt het leeuwendeel van het vervoer naar en van Italië, d.i. 39 % van de hoger genoemde cijfers wat de reizigers betreft, en 35 % wat de goederen betreft. Indien het aantal personen vervoerd per spoor en over de weg ongeveer gelijk is, dan is dat niet het geval voor de goederen. De spoorweg – met ongeveer 20 miljoen ton – overtreft ruimschoots (...)
-
Groot-Brittannië: Een kolos voor reuzen
30 december 2023, door rixkeGeen lading is te zwaar voor het spoor dat zich aan alle toestanden weet aan te passen. De B.R. hebben een speciaal voertuig om de omvangrijkste voorwerpen te vervoeren welke ooit door hen aanvaard werden: volledig afgewerkte trommels voor de stoomketels van de nieuwe Britse elektrische centrales. Het reuze-voertuig, dat in de werkplaatsen van Ashford werd gebouwd, heeft twee draaistellen met elk twaalf assen; het weegt 128 t en heeft een nuttig draagvermogen van 290 t. Het is een stellig (...)
-
S.S.S.R. - Ministerstvo Puteï Soobscheniya. Type N 8.
16 januari 2012, door rixkeVan 1956 tot 1960 heeft het Ministerie van Verkeerswezen van de U.S.S.R. 400 tweevoudige elektrische locomotieven van het type 8 laten bouwen. Opmerkelijk zijn de juiste proporties, het brede begrenzingsprofiel en de bogies van vormgietstaal. Er zijn dubbele voorruiten, de stuurcabines bezitten airconditioning, de zandstrooiers zijn in de kast ingebouwd met een opening op het dak. Die machines zijn uitgerust met de remming door terugvoeden. Zij verzorgen de tractie van goederentreinen van (...)
-
Grande-Bretagne : Simulateur de conduite
17 décembre 2023, par rixkeUne cabine de conduite du type électro-hydraulique et commandée par un calculateur, qui simule le comportement et les sensations d’un conducteur dans presque toutes les conditions, a été conçue pour former des conducteurs appelés à remorquer des trains sur les grandes lignes Londres - Manchester - Liverpool, dont l’électrification est en voie d’achèvement.
Le matériel est installé à la gare de Willesden Junction (Londres). Il mesure 7 mètres de longueur et pèse environ 3.000 kg. La (...) -
Grande-Bretagne : Simplifications tarifaires
16 décembre 2023, par rixkeLe territoire où est applicable le tarif européen général pour les expéditions de détail a été agrandi. Ce tarif, valable pour les marchandises dont le volume ou le poids n’atteint pas celui d’un wagon complet, était auparavant en vigueur entre la Grande-Bretagne et la France seulement. Il a maintenant été étendu aux gares belges pour les transports acheminés par ferry-boats (Harwich - Zeebrugge) et par bateaux (Douvres - Ostende).
-
Gestuwd door de tijd (XI)
6 april 2015, door rixkeHet juiste uur door water en zand
Om dit euvel te verhelpen, heeft de Oudheid tal van vernuftige instrumenten uitgevonden.
Eén hiervan is de klepsydra of, eenvoudigweg, het wateruurwerk, waarbij men water door een nauwe opening uit een vat laat stromen. Men kan de hoeveelheid wegvloeiend water ofwel de daling van de vloeistof nameten, bijvoorbeeld door een aan de binnenzijde van het vat aangebrachte schaalverdeling. Men kan ook een vlottertje op het watervlak laten drijven, dat (...)