Bij de oude luchtverversingsmethode, de zogenoemde natuurlijke methode, maakte men gebruik van ventilatie- en regelschuiven. De regelschuiven, aangebracht boven de vensters of in de lichtkap, waren samengesteld uit twee boven elkaar geplaatste en van filters voorziene platen. Door een van de twee platen met behulp van een stang te verschuiven, kon de reiziger de toevoer van lucht in de coupé regelen. De ventilatieschuiven bezaten geen filters, zodat stofdeeltjes, sintels, regen, sneeuw, (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 112 (12 1965)
112 (12 1965)
Articles
-
De luchtverversing in de rijtuigen
23 januari 2009, door rixke -
Groot-Brittannië: Een kolos voor reuzen
30 december 2023, door rixkeGeen lading is te zwaar voor het spoor dat zich aan alle toestanden weet aan te passen. De B.R. hebben een speciaal voertuig om de omvangrijkste voorwerpen te vervoeren welke ooit door hen aanvaard werden: volledig afgewerkte trommels voor de stoomketels van de nieuwe Britse elektrische centrales. Het reuze-voertuig, dat in de werkplaatsen van Ashford werd gebouwd, heeft twee draaistellen met elk twaalf assen; het weegt 128 t en heeft een nuttig draagvermogen van 290 t. Het is een stellig (...)
-
S.S.S.R. - Ministerstvo Puteï Soobscheniya. Type N 8.
16 januari 2012, door rixkeVan 1956 tot 1960 heeft het Ministerie van Verkeerswezen van de U.S.S.R. 400 tweevoudige elektrische locomotieven van het type 8 laten bouwen. Opmerkelijk zijn de juiste proporties, het brede begrenzingsprofiel en de bogies van vormgietstaal. Er zijn dubbele voorruiten, de stuurcabines bezitten airconditioning, de zandstrooiers zijn in de kast ingebouwd met een opening op het dak. Die machines zijn uitgerust met de remming door terugvoeden. Zij verzorgen de tractie van goederentreinen van (...)
-
Grande-Bretagne : Pétrole et chemin de fer
19 janvier, par rixkeMalgré la concurrence qui se manifeste dans le secteur des transports – on songe notamment aux oléoducs et à l’appui que leur accorde le gouvernement – les B.R. ont obtenu la signature de contrats à long terme avec les principales compagnies qui s’occupent du raffinage et de la distribution des produits pétroliers en Grande-Bretagne. Ces contrats, signés pour une période minimale de dix ans, assurent au rail un accroissement de trafic très sensible.
-
Groot-Brittannië: Petroleum en spoorweg
29 december 2023, door rixkeOndanks de concurrentie die in de vervoersector woedt – denk maar even aan de pijpleidingen en de steun die de regering ervoor over heeft – hebben de B.R. contracten op lange termijn kunnen afsluiten met de voornaamste compagnies die zich in Groot-Brittannië met het raffineren en verdelen van petroleum-produkten onledig houden. Die contracten, welke een minimale looptijd van tien jaren hebben, bezorgen het spoor een aanzienlijk vervoer.
-
Grande-Bretagne : Simplifications tarifaires
16 décembre 2023, par rixkeLe territoire où est applicable le tarif européen général pour les expéditions de détail a été agrandi. Ce tarif, valable pour les marchandises dont le volume ou le poids n’atteint pas celui d’un wagon complet, était auparavant en vigueur entre la Grande-Bretagne et la France seulement. Il a maintenant été étendu aux gares belges pour les transports acheminés par ferry-boats (Harwich - Zeebrugge) et par bateaux (Douvres - Ostende).
-
Gestuwd door de tijd (XI)
6 april 2015, door rixkeHet juiste uur door water en zand
Om dit euvel te verhelpen, heeft de Oudheid tal van vernuftige instrumenten uitgevonden.
Eén hiervan is de klepsydra of, eenvoudigweg, het wateruurwerk, waarbij men water door een nauwe opening uit een vat laat stromen. Men kan de hoeveelheid wegvloeiend water ofwel de daling van de vloeistof nameten, bijvoorbeeld door een aan de binnenzijde van het vat aangebrachte schaalverdeling. Men kan ook een vlottertje op het watervlak laten drijven, dat (...) -
Italie : A travers les tunnels
18 décembre 2023, par rixkeQuelque 2 5 millions de voyageurs et 20 millions de tonnes de marchandises empruntent chaque année les six tunnels ferroviaires qui traversent les Alpes. Le Saint-Gothard est celui qui accuse le plus grand volume de trafic en direction et en provenance de l’Italie, soit 39 % des chiffres indiqués ci-dessus pour les voyageurs, et 35 % pour les marchandises. Si le nombre des personnes transportées par le rail et par la route est à peu près pareil, il n’en est pas de même pour les (...)
-
S.S.S.R. - Ministerstvo Puteï Soobscheniya. Type N 8.
13 juin 2010, par rixkeDe 1956 à 1960, le ministère des Voies de communication de l’U.R.S.S. a fait construire 400 locomotives électriques doubles du type N 8. On note la parfaite symétrie, l’ampleur du gabarit et les bogies en acier moulé. Les glaces frontales sont doubles, les cabines de conduite sont climatisées, les sablières sont montées dans la caisse, avec ouverture sur la toiture. Ces machines sont pourvues du freinage par récupération. Elles assurent la traction de trains de marchandises de 3.500 t. à (...)
-
Frankrijk: Nieuwe locomotieven
28 december 2023, door rixkeOp 5 augustus is te Montrouge de BB 25202 aangekomen. Het is een locomotief voor twee stroomsterkten met volgende kenmerken: totaal gewicht, 83 t.; constant vermogen: gelijkstroom onder 750 V = 3.400 kW (4.600 pk); wisselstroom onder 920 V aan de motoren = 3.620 kW (4.920 pk); wisselstroom onder 1.050 V aan de motoren = 4.100 kW (5.600 pk). De locomotieven van dit type, die verschillen met die van de reeks 25100 door een grotere maximale snelheid (160 km/h), een stuurcabine in de vorm van (...)