Waarom waren er voegen tussen de spoorstaven?
Gedurende lange tijd kon de Belgische industrie aan de spoorweg alleen maar korte spoorstaven leveren (aanvankelijk 4,57 m en uiteindelijk 27 m). Omdat men toen nog niet het gepaste middel kende om die staven aaneen te lassen, werden ze naar best vermogen met elkaar verbonden: aanvankelijk werden twee spoorstaven op een zelfde stoel samengevoegd ; daarna vond men verbindingsstukken uit, die „lasplaten” werden genoemd.
In elk van die (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 123 (11 1966)
123 (11 1966)
Articles
-
Lange spoorstaven
29 november 2009, door rixke -
Vierde periode - De maatschappijen overgenomen van 1872 tot 1880
6 december 2011, door rixkeIn 1872 nam de Staat de belangrijke “Société Générale d’Exploitation de Chemins de fer” (S.G.E.) over waarvan de werkplaats voor het bouwen en herstellen van de locomotieven te Tubize gevestigd was. In het kader van die compagnie exploiteerden verschillende maatschappijen gemeenschappelijk hun netten. Op het ogenblik van haar overneming gingen 164 locomotieven van allerhande typen over naar het park van de Staat. Sommige hiervan werden weer afgestaan aan andere maatschappijen, terwijl de (...)
-
Finland
20 maart, door rixkeDe uitvoering van de eerste etappe van het elektrificatieprogramma heeft betrekking op de lijnen Helsinki - Kirkkonummi (38 km), Pasila - Riihimäki (68 km), Riihimäki - Tampere (116 km) en Riihimäki - Kouvola (121 km). Wanneer dit eerste elektrificatieprogramma zal afgewerkt zijn, wordt de uitrusting voorzien van andere lijnen met een gezamenlijke lengte van ongeveer 600 km.
De Finse Staatsspoorwegen hebben bij de Finse bouwer Valmet Oy, 30 elektrische treinstellen besteld, die vóór 1 (...) -
Maroc
25 février, par rixkeLe réseau marocain, long de 1.770 km, est électrifié sur 730 km. Le restant est exploité avec la traction diesel-électrique. Toutes les lignes principales ont l’écartement normal et sont à voie unique, à l’exception de 161 km de lignes électrifiées : Casablanca - Khouribga - Oued-Zem ; Sidi el Aidi - Marrakech et Casablanca - Rabat - Fez.
L’effectif du matériel roulant comprend notamment : 54 locomotives électriques, 22 locomotives diesel-électriques et 39 locomotives de manœuvres ; 10 (...) -
Eervol einde van de stoomtractie
6 december 2011, door rixkeHet tijdperk van de stoomtractie loopt ten einde. Weldra zullen onze laatste stoomlocomotieven buiten dienst worden gesteld. Na de merkwaardige prestaties die zij hebben verwezenlijkt, kunnen we evenwel gerust zeggen dat hun afscheid eervol is. Op de foto zien we “De Miljonair”, een locomotief van het type 29 die deze “rijkelijke” onderscheiding kreeg omdat ze, sedert haar laatste grote herstelling in een centrale werkplaats in 1953, meer dan een miljoen kilometer heeft afgelegd.
Hoed af (...) -
Algérie
24 février, par rixkeLe réseau, long d’environ 4.000 km, comporte trois écartements : 2.672 km à voie normale, 1.115 km à 1,055 m et 146 km à 1 m. Depuis 1945, 400 km de voies étroites ont été convertis en voie normale. L’électrification en 3.000 V a été réalisée sur 303 km. La plupart des lignes sont à voie unique, sauf 183 km aux environs des grands centres. Elles sont en très bon état.
Et le matériel roulant est moderne. La traction à vapeur est supprimée depuis 1950. Pour le service diesel, on dispose de (...) -
Tunis
17 maart, door rixkeDe lijnen van het noorden en het westen zijn de voortzetting van het Algerijnse net met normaalspoor; die van het zuiden hebben een spoorwijdte van 1 m. Slechts 17 km lijnen zijn uitgerust met dubbelspoor.
Het park omvat 54 diesel-elektrische locomotieven, 47 dieselmotorwagens, 12 driewagenmotorrijtuigen, 12 diesellocomotieven voor het net van 1 m. Er blijven nog enkele stoomlocomotieven in dienst voor de rangeringen; ze zullen weldra uit de omloop worden genomen.
Indien het (...) -
Het station (IX)
22 maart, door rixkeBuiten horen ze Brombeer het nummer van de defecte wagen roepen.
– In orde, antwoordt Kruk, ik heb het genoteerd.
– De wagen uitschakelen, roept Brombeer naar de rangeerders. Landuyt, maak de koppeling tussen de tweede en de derde wagen los. Ik bel de blok op.
Onbeweeglijk volgt Hürig wat er gebeurt. Hij luistert naar de chef, die volkomen de hele toestand meester blijft. Hij kan zich ten slotte niet meer bedwingen en barst los:
– Nein.
– Was nein? vraagt de chef even perplex. (...) -
Finlande
29 février, par rixkeL’exécution de la première étape du programme d’électrification concerne les lignes Helsinki - Kirkkonumi (38 km), Pasila - Riihimäki (68 km), Riihimäki - Tampere (116 km) et Riihimäki - Kouvola (121 km). Quand ce premier programme d’électrification aura été réalisé, il est prévu d’équiper d’autres lignes d’un total de quelque 600 km.
Les Chemins de fer de l’Etat ont passé commande de 30 rames électriques au constructeur finnois Valmet Oy, qui doit les leur livrer avant le 1er juillet (...) -
Marokko
16 maart, door rixkeHet net van Marokko is ongeveer 1.770 km lang en geëlektrificeerd over 730 km. Het overige gedeelte wordt geëxploiteerd met diesel-elektrische tractie. Alle hoofdlijnen hebben een normale spoorwijdte met enkel spoor, behalve 161 km geëlektrificeerde lijnen: Casablanca - Khouribga - Oued-Zem; Sidi el Aidi - Marrakesj en Casablanca - Rabat - Fez.
Het effectief van het rollend materieel omvat o.m.: 54 elektrische locomotieven, 22 diesel-elektrische locomotieven en 39 rangeerlocomotieven; 10 (...)