Van zodra de locomotief verscheen werd het probleem van de remming een gebiedende noodzaak. Ze werd uitgerust met hand- of stoomremmen die een remblok tegen de rails drukten; wegens de slijtage van die blokken en het gevaar voor ontsporingen raakten ze in onbruik. Sommige rangeerlocomotieven van de Belgische Spoorwegen waren van dit stelsel voorzien (type 51 van Belpaire 1866).
Uiteindelijk behield men alleen het remstelsel met blokken die tegen de wielbanden drukten. In heel wat (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 116 (04 1966)
116 (04 1966)
Articles
-
Westinghouse en de automatische rem
23 januari 2009, door rixke -
Le service des achats vend aussi
16 janvier, par rixkeL’habitué du rail ne trouvera pas étrange qu’il faut un grand nombre de matières, d’accessoires, d’outils et de produits divers pour qu’une entreprise aussi vaste que le chemin de fer puisse remplir sa mission. Si vous lui dites que le service des Achats doit s’approvisionner en plus de 100.000 articles différents, il trouvera la chose normale, pour peu qu’il ait une idée de la variété et de l’importance des besoins de notre Société. Vous ne l’étonnerez pas davantage en ajoutant que le (...)
-
Nos inoubliables « vapeur »
27 mars 2013, par rixkeOn sait que le « Prix du Directeur général de la S.N.C.B. » a été décerné, en 1965, à Phil Dambly pour son essai Nos Inoubliables « Vapeur ». Il s’agit d’une rétrospective qui offre un grand intérêt historique. Le texte est illustré par des dessins, des tableaux et plus de deux cents photos, dont plusieurs sont rarissimes.
L’œuvre est attendue non seulement par les « vaporistes » mais encore par tous ceux qui se sont passionnés pour nos « machines ». Aux uns comme aux autres, nous sommes (...) -
S.N.C.F. BB 25100.
15 août 2011, par rixkeCes locomotives pour service mixte, numérotées de 25101 à 25125, ont été livrées en 1964-1965. Ce sont des engins bicourant, à redresseurs au silicium, dotés du freinage rhéostatique. L’installation d’un important bloc résistances-rhéostat a été permise par l’abaissement du transformateur principal entre les longerons. Les bogies SFAC, à transmission Jacquemin à cardans, comportent chacun deux moteurs entièrement suspendus. Les cabines sont renforcées par une tôle de protection de 8 mm. En (...)
-
S.N.C.F. BB 25100.
11 mei 2011, door rixkeDie locomotieven voor gemengde dienst, genummerd van 25101 tor 25125, werden in 1964-65 geleverd. Het zijn machines voor twee stroomsystemen, met siliciumgelijkrichters, uitgerust met elektrische weerstandsremmen. Het aanbrengen van een belangrijk blok weerstandenregelaar kon geschieden door de hoofdtransformator tussen de langsliggers te verlagen. De bogies SFAC, die een cardanoverbrenging “Jacquemin” hebben, omvatten ieder twee in draagframe opgehangen motoren. De cabines zijn versterkt (...)
-
India
30 januari, door rixkeIn de loop der laatste maanden werd de elektrische tractie ingevoerd op de volgende lijnen: Mughalsarai - Subedarganj, Adra - Jamadoba, Dum-Dum - Saktigarth, Burdwan - Waria en Bandel -Naihati.
Bovendien werd het baanvak Bandel - Burdwan omgeschakeld van 3.000 V gelijkstroom naar 25 kV wisselstroom en zal, tegen het einde van dit jaar, de laatste etappe voltooid zijn van de omschakeling op hetzelfde stroomstelsel van de lijn Howrah - Burdwan en haar vertakking Scoraphuli - Taraskeswar. -
België: Verjaardag van de „auto-slaaptreinen”
26 januari, door rixkeHet is nu wel tien jaar geleden sedert de eerste auto-slaaptreinen in bedrijf werden genomen. Inderdaad, in 1956 opende de N.M.B.S. dit bijzonder verkeer met de verbinding Schaarbeek - München.
In de loop der jaren werden er andere verbindingen ingevoerd met bestemming naar Italië (Milaan) en Frankrijk (Narbonne, Avignon en St.-Raphaël), wat meteen beantwoordde aan het toenemende enthousiasme van het publiek voor deze vervoerwijze. De jongste verbinding, Schaarbeek - St.-Raphaël werd in (...) -
Het station (II)
31 januari, door rixke– Wachten jullie op iets? fluistert het meisje. Ik wist niet dat er zoveel touwen bestaan.
Sommige balen liggen een beetje schuin tegen de andere aan. Hier en daar is een baal losgeraakt en loopt een touw een eind door de zitkamer. Zorgvuldig windt het kind het op.
Nu eerst luistert ze naar de hallucinerende stilte van het station. Ze schuift terug naar de gommen en graait erin. Eén voor één laat zij ze op de grond vallen en luistert naar de zachte tik, die zachter is dan haar ademen. (...) -
Zwitserland
29 januari, door rixkeDe S.B.B. bouwen een beweegbaar onderstation met 16 2/3 Hz, waarvan de kenmerken echter zeer merkwaardig zijn: vermogen 18.000 kVA, massa 90 t, mogelijkheid tot voeding onder de verschillende spanningen, 132 kV, 66 kV, 33 kV. Dit onderstation, dat een ware reizende hoogspanningspost is, zal op talrijke punten van het net kunnen worden ingezet.
-
Le rail et l’expansion du port de Gand
27 mars 2013, par rixkeUne affaire nationale.
La Belgique, pays exportateur et importateur, a l’avantage de pouvoir disposer de ports maritimes nationaux, dont les plus importants sont Anvers, Gand et Bruges. Grâce à eux, elle peut importer et exporter directement et elle est assurée, en outre, d’un important trafic de transit, dont bénéficient la communauté nationale tout entière et les transporteurs en particulier.
Ces trois grands ports sont en pleine expansion et des travaux gigantesques sont entrepris (...)