Op 10 mei 1940 Werd België eens te meer overweldigd. Slechts enkele locomotieven konden de wijk nemen naar Frankrijk, waar ze weldra door de Duitsers achterhaald werden... Na het einde van de vijandelijkheden werd de exploitatie onder controle van de bezetter hervat. Maar vanaf 1941 legden de opeisingen van de vijand strenge beperkingen op aan het verkeer. Inderdaad, de Deutsche Reichsbahn nam opnieuw bezit van een gedeelte van de “Wapenstilstand”-locomotieven van 1919, terwijl heel wat (...)
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138 (02 1968)
Articles
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Elfde periode, 1940-1946 - Overname van de Nord Belge en 2de wereldoorlog (vervolg)
6 december 2011, door rixke -
De tunnel van Hoei
7 januari 2013, door rixkeDe reizigers die thans de lijn Namen - Luik berijden zullen ongetwijfeld opgemerkt hebben dat er tussen de stations Statte en Hoei belangrijke werken uitgevoerd worden. Met het oog op de elektrificatie van de lijn, wordt hier, ter vervanging van de huidige tunnel, een nieuwe tunnel, niet dubbelspoor, van ongeveer 230 m lengte gebouwd.
Heel wat wisselvalligheden, waaraan wij trouwens zullen herinneren, hadden tot gevolg dat de bestaande tunnel enkelsporig is en dat zijn doorsnede (...) -
Onzième période, 1940-1946 - Reprise du « Nord Belge » et 2e guerre mondiale (suite)
1er décembre 2010, par rixkeLe 10 mai 1940 à l’aube, la Belgique était à nouveau plongée dans la tourmente. Quelques locomotives seulement purent être évacuées en France, où les Allemands les rejoignaient bientôt... Après la cessation des combats, l’exploitation reprit sous le contrôle des autorités d’occupation. Mais, dès 1941, les réquisitions de l’ennemi imposèrent de sévères restrictions au trafic. En effet, la Deutsche Reichsbahn récupéra une partie des locomotives « Armistice » de 1919 et plusieurs autres (...)
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Le tunnel de Huy
1er décembre 2010, par rixkeLes voyageurs parcourant actuellement la ligne Namur-Liège ont sans doute remarqué que d’importants travaux sont en cours entre les gares de Statte et de Huy. Il s’agit, en vue de l’électrification de cette ligne, de creuser un nouveau tunnel à double voie d’environ 230 m de longueur, pour remplacer le tunnel actuel.
Celui-ci, à la suite de nombreuses vicissitudes que nous allons rappeler, est à simple voie, et sa section est insuffisante pour le gabarit des voies électrifiées. De plus, (...)