Amerikaanse gewoonten op publiciteitsgebied vinden langzamerhand ook ingang in Europa. Europese vaktijdschriften publiceren, naar Amerikaans voorbeeld, regelmatig lijsten met produktiecijfers van de grootste ondernemingen. In die lijsten zijn ook vaak aantallen personeelsleden en winstcijfers vermeld.
Het is merkwaardig dat op die lijsten geen enkel spoorwegnet voorkomt. Is zulks te wijten aan hun bijzonder statuut dat ze in sommige landen hebben? In Frankrijk slaan genationaliseerde (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 150 (02 1969)
150 (02 1969)
Articles
-
De plaats van de spoorweg als consument in de europese economie
16 maart 2015, door rixke -
Physiologie du chemin de fer ... ou comment un journaliste français voyait le chemin de fer il y a cent ans
22 décembre 2010, par rixkeCe fut sans doute le hasard - dieu des collectionneurs - qui me poussa à franchir le seuil de cette bouquinerie bien connue des Bruxellois. Au milieu d’un amas hétéroclite de vieux volumes, un livre à reliure verte attira mon attention. Le titre, qui se détachait en lettres dorées, avait de quoi surprendre : Physiologie des chemins de fer. Puis, plus bas, Hetzel, éditeur à Paris, 1867. Ce n’est pas tous les jours qu’on a la chance de tomber sur un ouvrage vieux d’un siècle et consacré aux (...)
-
Red Nacional De Los Ferrocarriles Espanoles. Reeks 2000 T (Talgo III).
23 maart 2015, door rixkeDe tien Talgo-treinstellen die sedert 1964 door de Renfe in gebruik werden genomen, zijn een verbeterde versie van de befaamde, lichte, gelede Talgo U-treinen, die in 1950 in dienst kwamen. Het prototype Talgo I dateert van 1944 (Talgo betekent “Tren Articulado Ligero Goicoechea-Oriol”), naar de naam van zijn uitvinder en geldschieter.
De Talgo III verbinden Madrid met Cadix, Hendaye, Bilbao en Barcelona terwijl de Talgo II de lijn Madrid - Valencia bedient. De afstand Madrid - Barcelona (...) -
La place du chemin de fer consommateur dans l’économie européenne
22 décembre 2010, par rixkeLes thèmes de la presse américaine se répandent peu à peu en Europe : le classement des entreprises industrielles suivant leur importance, le nombre des salariés qu’elles emploient, est devenu un sujet habituel des revues spécialisées. Les géants de l’économie deviennent des vedettes au même titre que les champions sportifs. Leurs performances, leurs nouveaux records deviennent aussi populaires.
On ne peut qu’être frappé par le fait qu’aucun réseau de chemin de fer n’est signalé dans les (...) -
Vervangingsautobussen
23 maart 2015, door rixkeRechten en verplichtingen van de reizigers
In 1932 werd de N.M.B.S. door de wet gemachtigd vervoerdiensten met autovoertuigen te organiseren. Op dit ogenblik vervoeren de autobussen die door de N.M.B.S. gecontroleerd worden jaarlijks ongeveer 120 miljoen reizigers.
Er zijn twee Categorieën autobusdiensten bij de N.M.B.S.: de vervangingsautobussen en de aanvullende autobusdiensten, waarvan de reglementering en de tarifering verschillend zijn.
Dit artikel handelt in ’t bijzonder over (...) -
Red Nacional De Los Ferrocarriles Espanoles. Série 2000 T (Talgo III).
29 décembre 2010, par rixkeLes dix rames Talgo III utilisées par la Renfe depuis 1964 sont une version améliorée des célèbres trains articulés légers Talgo II, mis en service en 1950. Le prototype Talgo I date de 1944 (Talgo signifie « Tren Articulado Ligero Goicoechea-Oriol », d’après les noms de l’inventeur et de son commanditaire).
Les Talgo III relient Madrid à Cadix, Hendaye, Bilbao et Barcelone tandis que les Talgo II assurent la relation Madrid - Valence. Les 700 km séparant Madrid et Barcelone sont (...) -
“Fisiologie van de spoorweg” of hoe een Franse journalist, honderd jaar geleden, de spoorweg zag
16 maart 2015, door rixkeHet toeval, dat weleens de god van de verzamelaars genoemd wordt, zal me die dag ongetwijfeld bijzonder gunstig geweest zijn toen ik, zo maar, een van die typische Brusselse boekenwinkeltjes binnenstapte. Al snuffelend in een zonderlinge stapel oude volumina, viel mijn oog op een boek met groene band. Physiologie des chemins de fer, las ik, in opvallende vergulde letters, en tot mijn niet geringe verrassing. Verder vernam ik nog dat het reeds in 1867, in Parijs, door een zekere Hetzel (...)