Het net
De eerste spoorlijn, van Helsinki naar Hämeenlinna, werd ingewijd in maart 1862; binnen minder dan een jaar zullen de Finse Staatsspoorwegen dus hun honderdste verjaardag vieren.
De spoorwijdte is er dezelfde als in Rusland, d.i. 1.524 millimeter.
In 1900 bedroeg de lengte van het net 2.650 kilometer; in 1939 bereikte ze nagenoeg 5.500 km. Na de oorlogen van 1939-1944 tussen de U.S.S.R. en Finland, werd het net, door de afstand van grondgebied, 1.300 km korter. Voor het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 060 (08 1961)
060 (08 1961)
Articles
-
De spoorwegen van Finland
25 februari 2013, door rixke -
Les nouveaux locaux du groupe de Mons
8 novembre 2021, par rixkeEn 1940, les services techniques et administratifs du groupe de Mons étaient établis dans un ancien immeuble qui, avant d’être acquis par la S.N.C.B., faisait partie de ce qu’on appelait « La Grande Aumône ». Entièrement détruit en mai 1940, il fut déblayé, et son assiette incorporée pour les trois quarts dans la nouvelle voirie, ce qui dégagea le square derrière la collégiale Sainte-Waudru.
Les services régionaux de la S.N.C.B. furent dispersés pendant vingt ans dans divers immeubles. (...) -
Onder het stelsel van de geleide temperatuur (II)
25 februari 2009, door rixkeDe InterFrigo: Internationale spooorwegmaatschappij voor koeltransporten : Haar ontstaant
Na de laatste oorlog, stelde de toestand van Europa op het gebied van de voeding zware problemen; het massaal vervoer van voedingswaren moest gereorganiseerd worden en hiertoe moesten moderne methoden gebruikt worden. Voor elke spoorwegadministratie afzonderlijk genomen, was het probleem, gesteld door de uitrusting van een koelwagenpark, nochtans moeilijk op te lossen: De kosten voor aankoop en (...) -
Le transport ferroviaire des denrées périssables sous régime de la température contrôlée (II)
2 mai 2012, par rixkeL’Interfrigo Société ferroviaire internationale de transports frigorifiques Son origine
Suite du numéro précédent
Après les hostilités, la situation alimentaire en Europe posait de graves problèmes ; il convenait de réorganiser le transport massif de denrées alimentaires et d’utiliser à cet effet des méthodes modernes. Toutefois, pour chaque administration ferroviaire prise isolément, le problème d’équiper un parc de wagons réfrigérants était difficile à résoudre : Le coût d’un (...) -
De spoorwegen van Finland
16 maart 2011, door rixkeHet net
De eerste spoorlijn, van Helsinki naar Hämeenlinna, werd ingewijd in maart 1862; binnen minder dan een jaar zullen de Finse Staatsspoorwegen dus hun honderdste verjaardag vieren.
De spoorwijdte is er dezelfde als in Rusland, d.i. 1.524 millimeter.
In 1900 bedroeg de lengte van het net 2.650 kilometer; in 1939 bereikte ze nagenoeg 5.500 km. Na de oorlogen van 1939-1944 tussen de U.S.S.R. en Finland, werd het net, door de afstand van grondgebied, 1.300 km korter. Voor het (...)