In 1940 waren de technische en administratieve diensten van Groep Bergen ondergebracht in een oud gebouw dat, vóór het door de N.M.B.S, werd aangekocht, behoorde tot wat men „La Grande Aumône” noemde. Dit gebouw werd volledig vernield in mei 1940 en de gewestelijke diensten van de N.M.B.S. werden toen voor twintig jaar, over verscheidene gebouwen verspreid.
Thans werd een nieuw gebouw met drie verdiepingen opgetrokken op wat er overbleef van de gronden van het oude gebouw. Deze gronden (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 060 (08 1961)
060 (08 1961)
Articles
-
De nieuwe lokalen van de Groep Bergen
21 mei 2022, door rixke -
Dans le ciel de Bruxelles
9 mai 2012, par rixkeChacun connaît les grands portiques destinés à supporter les lignes de contact de la traction électrique dans les gares de Bruxelles-Midi et de Bruxelles-Nord.
Chaque portique est constitué d’un câble funiculaire qui supporte les lignes de contact et de deux câbles transversaux empêchant les mouvements latéraux de ces lignes.
Les câbles transversaux se situent au maximum à huit mètres au-dessus du rail. Leur entretien ne pose aucun problème particulier : ils sont accessibles par le (...) -
De 230
2 april 2008, door rixke«Het station Ciney zal de locotractor nr 230.001 op 1-4-6 ontvangen. »
Deze laconieke en onschuldige zin - die veel weg had van een aprilvis - was nochtans de eerste stap naar de praktische verwezenlijking van een belangrijke wijziging in de exploitatiemethode der stations.
In sommige streken reden de «verzameltreinen» - kleine gewestelijke goederentreinen - nog slechts enkele keren per week ; deze treinen werden gesleept door zeer krachtige stoomlocomotieven die, natuurlijk, in (...) -
In de hemel boven Brussel
16 maart 2011, door rixkeIedereen kent de grote portalen die de bovenleidingen van de elektrische tractie dragen in de stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord.
Elk portaal bestaat uit een doorhangende draagkabel die de bovenleidingen draagt en uit twee dwarskabels die de zijdelingse bewegingen van die leidingen tegenwerken.
De dwarskabels hangen op ten hoogste acht meter boven het spoor. Hun onderhoud vormt geen bijzonder probleem: men kan ze bereiken met het gewone middel, d.i. langs het op een wagen (...) -
Les chemins de fer finlandais
9 mai 2012, par rixkeLe réseau
La première voie ferrée, de Helsinki à Hameenlinna, fut inaugurée en mars 1862 ; dans moins d’un an donc, les Chemins de fer de l’Etat finlandais célébreront leur centenaire.
L’écartement des rails est le même qu’en Russie, soit 1.524 millimètres.
En 1900, la longueur du réseau était de 2.650 kilomètres ; en 1939, elle atteignait à peu près 5.500 kilomètres. Après les guerres de 1939-1944 entre l’U.R.S.S. et la Finlande, la cession territoriale raccourcit le réseau de 1.300 (...) -
George en Robert Stephenson
23 januari 2009, door rixkeTussen 1814 en 1825 werden al de locomotieven uitsluitend gebouwd door George Stephenson. Deze mijnwerkerszoon zag het levenslicht te Wylam op 9 juni 1781 en voelde zich reeds van kindsbeen af tot de werktuigkunde aangetrokken. Op jeugdige leeftijd deed hij kostbare kennis op over de stoom. Door zelfstudie had hij de leemten van zijn lagere studiën aangevuld en hij bracht het in 1810 tot hoofdwerktuigkundige in de mijnen van Killingworth. Overstelpt met lof betuigingen, overleed hij te (...)
-
George et Robert Stephenson
23 janvier 2009, par rixkeDe 1814 à 1825, toutes les locomotives ont été construites exclusivement par George Stephenson. Ce fils de mineur naquit à Wylam, le 9 juin 1781, et eut, dès son enfance, le goût de la mécanique. Très jeune, il acquit de précieuses connaissances sur la vapeur. Ayant remédié aux lacunes de son instruction primaire, il devint chef mécanicien des mines de Killingworth en 1810. A partir de 1813, il prit une part capitale au développement des locomotives et des chemins de fer. Comblé (...)
-
Chants et Chantres du Rail (I)
9 novembre 2021, par rixkeChapitre premier
O toi qui ne sais pas l’émoi de la partance...
Charles Péguy.
A travers terres, à travers ciels, au long des rails myriadaires, jour après jour, nuit après nuit sans relâche – obstinément – les machines dévorent les espaces.
L’Orient-Express vient d’entrer en gare de l’Est, à Paris ; le Transsibérien s’apprête à partir pour sa randonnée de huit mille six cents kilomètres. A la même heure, soixante bolides foncent vers Tokyo, cent convois ceinturent Chicago. A la (...) -
Ode aan de spoorweg (I)
26 mei 2014, door rixkeEerste hoofdstuk
O gij die nooit de ontroering van het vertrek hebt gekend...
Charles Péguy.
Elke dag, elke nacht, verslinden de locomotieven de ruimte, onverpoosd en hardnekkig, langs ontelbare sporen.
De Orient-Expres rijdt Parijs-Oost binnen; de Transsiberia-Expres staat klaar voor zijn tocht van achtduizendzeshonderd kilometer. Op hetzelfde uur snellen zestig treinen in een duizelingwekkende vaart naar Tokio, omsingelen tweehonderd konvooien Chicago. Op hetzelfde uur, op (...) -
De spoorwegen van Finland
25 februari 2013, door rixkeHet net
De eerste spoorlijn, van Helsinki naar Hämeenlinna, werd ingewijd in maart 1862; binnen minder dan een jaar zullen de Finse Staatsspoorwegen dus hun honderdste verjaardag vieren.
De spoorwijdte is er dezelfde als in Rusland, d.i. 1.524 millimeter.
In 1900 bedroeg de lengte van het net 2.650 kilometer; in 1939 bereikte ze nagenoeg 5.500 km. Na de oorlogen van 1939-1944 tussen de U.S.S.R. en Finland, werd het net, door de afstand van grondgebied, 1.300 km korter. Voor het (...)