Einde 1964 reden er in de hele wereld ongeveer 186.000 locomotieven van allerhande typen, zowel op de nationale als op de particuliere en industriële netten. Van dat aantal bezat Europa er 105.000, Noord-Amerika 36.200, Azië 22.800, Zuid-Amerika 11.300, Afrika 7.000 en Australië 3.600. 100.000 locomotieven, d.i. 54 % van het totaal, waren stoomlocomotieven. Met 15.300 elektrische locomotieven, stond Europa aan de kop van het aantal machines van dat type.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 124 (12 1966)
124 (12 1966)
Articles
-
U.I.C.: In de wereld van de locomotieven
27 maart, door rixke -
U.S.A.: Een proef rijtuig haalt 297 km/h
28 maart, door rixkeIn de loop van juli 1966 ondernam het net van de NYC talrijke snelheidsproeven tussen Buffalo en Chicago. Hiervoor werd een motorrijtuig gebruikt dat reeds 13 jaar in dienst was. Op de voorzijde had men een stroomlijning aangebracht en ook de ophanging werd gewijzigd. Het voertuig werd niet aangedreven door een klassieke motor, maar door twee gekoppelde turbo-reactors die op het dak gemonteerd waren. Men bereikte een maximale snelheid van 297 km/h; de bij die snelheid opgetekende (...)
-
Het station (X)
31 maart, door rixkeDe dag is geel en loom. Walter en Angelina zitten samen in haar woonkamer. Het verlangen slaat gensters tussen hen. Ze kijkt van hem weg naar de straat waar een militaire kolonne voorbijrijdt. De migraine zit weer als een kroon om haar hoofd. Haar hart klopt om te barsten.
– Het is hier warm, zegt Walter.
– Ja.
Ze bekijkt hem, zijn donkerbruine ogen, zijn schouders, zijn hals. En dan zijn hand die een boek grijpt, zijn benen wanneer hij naar de bibliotheek gaat. De hitte zweeft in (...) -
Magyar Allamvasutak. Reeks V 43.
7 november 2011, door rixkeIn 1963 heeft de “Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz” aan de MAV zeven locomotieven van die reeks geleverd. Meer dan twintig locomotieven van hetzelfde type werden in licentie gebouwd door de Hongaarse industrie. De V43 zijn machines voor twee spanningen, uitgerust met siliciumgelijkrichters en eenmotorige draaistellen, die dezelfde tractiekenmerken vertonen onder de twee voedingsspanningen. Die locomotieven trekken de exprestreinen en de (...)
-
Magyar Allamvasutak. Série V 43.
24 octobre 2011, par rixkeEn 1963, le « Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz » a livré sept locomotives de cette série à la MAV. Plus de vingt locomotives du même type sont construites sous licence par l’Industrie hongroise. Les V 43 sont des engins bitension, équipés de redresseurs au silicium et de bogies monomoteurs, qui présentent les mêmes caractéristiques de traction sous les deux tensions d’alimentation. Ces machines remorquent les trains rapides et des trains de (...)
-
Frankrijk: Het toekomstig materieel van de „Mistral”
30 maart, door rixkeDe nieuwe rijtuigen van de „Mistral”, afgeleid van de rijtuigen die de T.E.E.-verbindingen Parijs - Amsterdam onderhouden, zullen vanaf 1968, door de S.N.C.F. geleverd worden. Bijzonder origineel zullen de barrijtuigen zijn. Ze zullen bestaan uit een barlokaal met office, een verkoopstand voor boeken, dagbladen en tabak, een klein kapperssalon, een afdeling bureau-secretariaat en dienstlokalen. De afdeling bureau-secretariaat zal door een samenvouwbaar beschot worden gesplitst in een (...)
-
De tiende verjaring van Eurofima
8 december 2014, door rixkeDe ondertekening van het Verdrag van Rome op 25 maart 1957 heeft het begin van een nieuw tijdperk ingeluid, dat van de economische, sociale en financiële éénwording van klein Europa. In artikel 3 bepaalt het verdrag de instelling van een gemeenschappelijke politiek op verschillende gebieden o.m. op ’t stuk van het vervoer.
De Europese spoorwegen hadden de instelling van de Gemeenschap door de zes landen nochtans niet afgewacht om hun inspanningen samen te bundelen met het oog op een (...) -
Cinquième période, 1884-1898 – Régime Masui et Belpaire
6 décembre 2011, par rixkeDes types de locomotives entièrement nouveaux ont été créés pendant cette période par l’ingénieur en chef L.R. Masui, conseillé par Belpaire, nommé entre-temps directeur des Chemins de Fer de l’Etat.
Au début de cette nouvelle étape, une très remarquable locomotive à marchandises à trois essieux accouplés fut mise en service sur la ligne du Luxembourg. Appelée le type 25, cette machine, dont l’effectif s’éleva à 472 unités, fut construite sans interruption de 1884 à 1898 et son (...) -
De bietentreinen
25 februari 2009, door rixkeElk jaar, van begin oktober tot half december, dienen bijzondere maatregelen te worden getroffen om de bietenoogst naar de suikerfabrieken te vervoeren.
Uit de produktiecentra worden de bieten met bestaande en, indien nodig, met speciale treinen naar verzamelstations vervoerd, van waaruit volledige en homogene bietentreinen naar de suikerfabrieken worden verzonden. De dienstregelingen van die treinen worden opgemaakt naargelang de vereiste verkeersstromen tussen de produktiestreken en de (...) -
Pakistan: Elektrificatie
29 maart, door rixkeOp de hoofdlijn die Karatsji verbindt met Rawalpindi in West-Pakistan en die voor het grootste gedeelte een lijn met enkelspoor is, zal de sectie Khanewal - Lahore (285 km) geëlektrificeerd worden met 25 kW 50 Hz. Men voorziet 29 locomotieven BB van meer dan 80 t voor een vermogen van 2.200 kW, die treinen moeten trekken welke tot 72 wagens kunnen bevatten, wat overeenstemt met 2.200 t op maximale hellingen van 2 ‰ met een snelheid van 65 km/h. De reizigerstreinen zullen 97 km/h kunnen (...)