Einde 1964 reden er in de hele wereld ongeveer 186.000 locomotieven van allerhande typen, zowel op de nationale als op de particuliere en industriële netten. Van dat aantal bezat Europa er 105.000, Noord-Amerika 36.200, Azië 22.800, Zuid-Amerika 11.300, Afrika 7.000 en Australië 3.600. 100.000 locomotieven, d.i. 54 % van het totaal, waren stoomlocomotieven. Met 15.300 elektrische locomotieven, stond Europa aan de kop van het aantal machines van dat type.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 124 (12 1966)
124 (12 1966)
Articles
-
U.I.C.: In de wereld van de locomotieven
27 maart, door rixke -
U.S.A.: Een proef rijtuig haalt 297 km/h
28 maart, door rixkeIn de loop van juli 1966 ondernam het net van de NYC talrijke snelheidsproeven tussen Buffalo en Chicago. Hiervoor werd een motorrijtuig gebruikt dat reeds 13 jaar in dienst was. Op de voorzijde had men een stroomlijning aangebracht en ook de ophanging werd gewijzigd. Het voertuig werd niet aangedreven door een klassieke motor, maar door twee gekoppelde turbo-reactors die op het dak gemonteerd waren. Men bereikte een maximale snelheid van 297 km/h; de bij die snelheid opgetekende (...)
-
Frankrijk: Het toekomstig materieel van de „Mistral”
30 maart, door rixkeDe nieuwe rijtuigen van de „Mistral”, afgeleid van de rijtuigen die de T.E.E.-verbindingen Parijs - Amsterdam onderhouden, zullen vanaf 1968, door de S.N.C.F. geleverd worden. Bijzonder origineel zullen de barrijtuigen zijn. Ze zullen bestaan uit een barlokaal met office, een verkoopstand voor boeken, dagbladen en tabak, een klein kapperssalon, een afdeling bureau-secretariaat en dienstlokalen. De afdeling bureau-secretariaat zal door een samenvouwbaar beschot worden gesplitst in een (...)
-
Pakistan: Elektrificatie
29 maart, door rixkeOp de hoofdlijn die Karatsji verbindt met Rawalpindi in West-Pakistan en die voor het grootste gedeelte een lijn met enkelspoor is, zal de sectie Khanewal - Lahore (285 km) geëlektrificeerd worden met 25 kW 50 Hz. Men voorziet 29 locomotieven BB van meer dan 80 t voor een vermogen van 2.200 kW, die treinen moeten trekken welke tot 72 wagens kunnen bevatten, wat overeenstemt met 2.200 t op maximale hellingen van 2 ‰ met een snelheid van 65 km/h. De reizigerstreinen zullen 97 km/h kunnen (...)
-
Groot-Brittannië: De B.R. en de wereldbeker
26 maart, door rixkeDe spannende ontmoetingen van de wereldbeker behoren tot de geschiedenis, maar in de hogere voetbalregionen wordt nog herhaaldelijk gesproken over de rol van de B.R., precies omdat hun aandeel in het welslagen van die competitie zo groot is geweest.
Reeds twee jaar vóór de aanvang van de Cup, had de Directie van de Exploitatie van dichtbij alle voorbereidselen gevolgd en werden er, zowel te Londen als in de zes andere groepen van het net, contacten met de organisators gelegd.
Ofschoon (...) -
Japan: Verlenging van de „Tokaïdo”
25 maart, door rixkeDe werken voor het bouwen van de 160 km lange lijn naar San-Yo, vanaf Shin Osaka, ter verlenging van de „Tokaïdo”-lijn, zullen eerstdaagse worden aangevat. Ten einde de treinen 250 km/h te laten rijden, zal geen enkele boog een straal.van minder dan 4.000 m hebben; op de „Tokaïdo”-lijn bedroeg die straal slechts 2.500 m.
De werken zullen ongeveer zes jaar duren. Na de voltooiing ervan, zal de lijn met grote snelheid 675 km lang zijn. Van nu af aan reeds voorzien de J.N.R. een uitbreiding (...) -
Ierland: Vervoer van turf
24 maart, door rixkeOngeveer een zevende van de oppervlakte van de Ierse Republiek bevat turf. Die turf wordt aangewend voor de produktie van elektriciteit, als huisbrandstof en, in de vorm van landbouwturf, als exportartikel. Het vervoer van 4.000.000 ton turf voor allerhande doeleinden, wordt verzorgd door de Turf dienst (Bord na Mona). Daartoe exploiteert de Dienst een veldspoor dat waarschijnlijk het langste en het meest gebruikte ter wereld is: zo wat 800 km lijnen met een spoorwijdte van 0,914 m, die 21 (...)
-
Het station (X)
31 maart, door rixkeDe dag is geel en loom. Walter en Angelina zitten samen in haar woonkamer. Het verlangen slaat gensters tussen hen. Ze kijkt van hem weg naar de straat waar een militaire kolonne voorbijrijdt. De migraine zit weer als een kroon om haar hoofd. Haar hart klopt om te barsten.
– Het is hier warm, zegt Walter.
– Ja.
Ze bekijkt hem, zijn donkerbruine ogen, zijn schouders, zijn hals. En dan zijn hand die een boek grijpt, zijn benen wanneer hij naar de bibliotheek gaat. De hitte zweeft in (...) -
Magyar Allamvasutak. Reeks V 43.
7 november 2011, door rixkeIn 1963 heeft de “Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz” aan de MAV zeven locomotieven van die reeks geleverd. Meer dan twintig locomotieven van hetzelfde type werden in licentie gebouwd door de Hongaarse industrie. De V43 zijn machines voor twee spanningen, uitgerust met siliciumgelijkrichters en eenmotorige draaistellen, die dezelfde tractiekenmerken vertonen onder de twee voedingsspanningen. Die locomotieven trekken de exprestreinen en de (...)
-
Magyar Allamvasutak. Série V 43.
24 octobre 2011, par rixkeEn 1963, le « Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz » a livré sept locomotives de cette série à la MAV. Plus de vingt locomotives du même type sont construites sous licence par l’Industrie hongroise. Les V 43 sont des engins bitension, équipés de redresseurs au silicium et de bogies monomoteurs, qui présentent les mêmes caractéristiques de traction sous les deux tensions d’alimentation. Ces machines remorquent les trains rapides et des trains de (...)