Gelegen aan beide zijden van de Bosporus, beheerst Istanboel de hele Turkse spoorwegbedrijvigheid. De twee stations van deze stad zijn gescheiden door de Zee van Marmara die hier drie kilometer breed is; het ene, Sirkeci, ligt in Europa en het andere Haïderpaça, in Azië. Een drukke bootdienst verzekert de verbinding tussen beide.
Het station Sirkeci is een groot, sierlijk en modern station waar elke dag een massa reizigers uit de voorsteden toekomen (82 treinen per dag). Het is eveneens (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 086 (10 1963)
086 (10 1963)
Articles
-
Turkije: Istanboel bezit een Europees en een Aziatisch station
3 mei 2023, door rixke -
Groot-Brittannië: Nieuwe ferrybootdienst
1 mei 2023, door rixkeDe Londen-Midland Region van de B.R. heeft beslist een nieuwe ferrybootdienst in te leggen met slechts een enkele reizigersklas tussen Holyhead en Dun Laoghaire, voor het vervoer van auto’s en personen. De nieuwe boot, die duizend passagiers en 155 auto’s zal kunnen vervoeren, zal lighutten omvatten voor tachtig personen, twee grote salons, een theesalon, een rooksalon en een restaurant met 250 plaatsen. De bouw van de ferryboot en van de aanlegsteigers zou in 1965 moeten klaar zijn.
-
Groot-Brittannië: Nieuwe inrichting voor het leggen van sporen
30 april 2023, door rixkeDe B.R. hebben vier portieken aangekocht voor het leggen van sporen; zij zijn samengesteld uit twee stijlen die bovenaan verbonden zijn door een ligger waarin de twee hydraulische stangen van de hefbalk, aan elke zijde voorzien van klemhaken, verticaal bewegen.
Het leggen of wegnemen van sporen geschiedt met twee portieken die elk afzonderlijk werken.
De portieken verplaatsen zich over gelaste spoorstaven die op 3,048 m van elkaar liggen; geladen kunnen zij een snelheid van 8 km/h (...) -
Oostenrijk: Nieuwe elektrische locomotief
25 april 2023, door rixkeDe locomotief type 1042 kan een snelheid bereiken van 130 km/h, weegt ongeveer 83 ton en meet (buffers inbegrepen) 16,22 m. Met haar vier assen is zij beter geschikt voor bochtige baanvakken dan de locomotief met zes assen: sporen en wielbanden ondergaan minder sleet. Op de hellingen van 25 ‰ van de Semmering kan zij gemakkelijk 500 ton slepen.
De overbrenging, op de assen, van de kracht van de vier tractiemotoren gebeurt door bemiddeling van een elastische aandrijving met (...) -
Zwitserland: Een nieuwe bouwmethode
2 mei 2023, door rixkeHet uitbreidingsplan voor het goederenstation van Chiasso voorzag de verplaatsing van de wagenwerkplaats en de wederopbouw van de herstellingswerkplaats waarbij voor het eerst geprefabriceerde elementen in beton werden gebruikt.
Die werkplaats is 56,40 m lang. Dank zij de nieuws bouwmethode konden de verschillende betonplaten in korte tijd worden samengevoegd. De ruwe elementen voor de funderingen, de kelders, de kuilen voor de sporen en de vloer werden ter plaatse gemaakt. Terzelfder (...) -
De opschriften op de rijtuigen van de N.M.B.S. (II)
16 april 2009, door rixkeOpschriften die op de rijtuigen voorkomen
Die opschriften zijn talrijk en bevinden zich zo wat overat op het rijtuig. Veeleer dan ze te rangschikken volgens hun plaatsing op het rijtuig, hebben wij getracht ze te groeperen volgens hun betekenis. Wij hebben ze voorgesteld op twee schema’s waarvan het ene overeenstemt met een rijtuig I en het andere met een rijtuig M.
Opschriften die van belang zijn voor de reiziger.
De platen (1) die de bestemming van het rijtuig aangeven en de (...) -
Frankrijk: De tunnel onder het Kanaal
28 april 2023, door rixkeDe groep experten die door de Franse en Engelse regeringen belast werd zijn advies uit te brengen over de verbinding Frankrijk - Engeland heeft zopas zijn werkzaamheden besloten en aan Londen en Parijs de bouw van de tunnel aanbevolen. Dit advies is voor geen van beide regeringen bindend maar het is een flinke stap voorwaarts in de richting van bedoeld project.
Het economisch belang van een dergelijk kunstwerk is zonneklaar. Voor de overtocht betekenen het overstappen van de reizigers, (...) -
Canada: De „Caribou”
27 april 2023, door rixkeDe „Caribou”, samengesteld uit ligrijtuigen en gewone rijtuigen, heeft 23 uur nodig om de 547 mijl tussen Saint-Jean en Port-aux-Basques af te leggen, maar de toverachtige omgeving en de prachtige landschappen bieden een aangename ontspanning.
De ligging van de spoorbaan is niet bevorderlijk voor hoge snelheden, slechts 131 mijl ervan zijn waterpas. De hellingen zijn steiler dan die van het Rotsgebergte. Over een afstand van meer dan 35 mijl bedraagt het klimpercentage twee en een halve (...) -
Frankrijk: Plannen in uitvoering
29 april 2023, door rixkeDe voortschrijdende elektrificatie en het toespitsen van de inspanning tot „verdieseling” van de S.N.C.F. in die mate dat de volledige afschaffing van de stoomtractie tegen 1970 in uitzicht mag worden gesteld, zijn twee van de voornaamste doeleinden die door het Plan van de Franse spoorwegen worden nagestreefd. Met het oog hierop zullen de elektrificatiewerken van de lijnen Parijs-Le Havre en Marseille-Vintimiglia worden voortgezet.
De moderniseringswerken van de infrastructuur van het (...) -
België: Een nieuwe buffetwagen
26 april 2023, door rixkeIn sommige internationale treinen worden voortaan rijtuigen 1e klas opgenomen die door de N.M.B.S. gedeeltelijk in buffetwagens werden getransformeerd. Vier van de acht afdelingen kregen aldus een nieuwe bestemming. Drie hiervan werden getransformeerd in een elegant verbruiksalon dat overvloedig licht ontvangt langs de beglaasde zijwand van de gang en bovendien voorzien is van een doorlopende buislampverlichting. De 4e afdeling aan het rijtuigeinde en de belendende ruimte maakten plaats (...)