De Mexicaanse Spoorwegen ontvingen het XIe congres van de Pan-Amerikaanse spoorwegen, dat plaats had van 18 tot 31 oktober 1963 te Mexico-City. Men sprak er o.a. over het ontwerp van de Pan-Amerikaanse Spoorweg die de verbinding tussen de Noordamerikaanse en de Zuidamerikaanse lijnen moet tot stand brengen. Bijzonderheden hierover volgen later.
In Mexico is de overschakeling naar de dieseltractie praktisch geëindigd. In de werkplaatsen van San Luis Potosi, ten noorden van Mexico-City, (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 088 (12 1963)
088 (12 1963)
Articles
-
Mexico: Het XIe congress van de Pan-Amerikaanse spoorwegen
21 mei 2023, door rixke -
Bulgarije: Het station Sofia krijgt een nieuw gebouw
22 mei 2023, door rixkeHet hoofdgebouw, met zijn twee verdiepingen alsmede de eerste drie perrons zullen afgeschermd worden door een rechthoekig dak van 300 m. lengte en 200 m breedte dat, met behulp van stalen kabels, door elf betonnen pijlers van 43,5 m gedragen wordt. Er zijn twee tunnels voorzien voor de reizigers. Trappen en liften zijn derwijze opgevat dat de wegen der aankomende en vertrekkende reizigers elkaar niet kruisen.
-
Frankrijk: Elektrificatie
28 mei 2023, door rixkeEinde 1962 bedroeg de totale lengte van het geëlektrificeerde net 7660 km. In juli 1963 werd de elektrische tractie ingesteld op de uitlopers Busigny naar Somain en Valenciennes. De elektrificatie Creil - Aulnoye werd aldus aangevuld aangezien er een tweede geëlektrificeerde reisweg tot stand kwam tussen het Noorden en Parijs voor het verzenden van de kolentreinen. De elektrificatie der hierna volgende voornaamste baanvakken moet tegen einde 1965 af zijn: Le Mans - Rennes (163 km.), (...)
-
Zwitserland: Elektrificatie
1 juni 2023, door rixkeDe elektrificatie van het net der S.B.B. is voltooid.
-
U.S.A.: Een ketelwagen van plastiek
7 juni 2023, door rixkeDe U.S.A. heeft, bij wijze van proef, een ketelwagen in dienst gesteld waarvan de ketel van plastiek is, versterkt met glas. Die ketel van 102 285 liter weegt negen ton minder dan een stalen ketel van dezelfde inhoud.
-
Oostenrijk: Elektrificatie
25 mei 2023, door rixkeDe elektrificatie van de lijn Mürzzuschlag - Knittelfeld (91 km), die in mei ll. plechtig werd geopend, voltooide de elektrificatie van de grote verbindingslijn van 400 km tussen Wenen en de Italiaanse grens. De lengte van de geëlektrificeerde lijnen beloopt thans ruim 2 000 km., d. i. meer dan een derde van het net.
-
O.S.J.D.: Eenmaking van tarieven
4 juni 2023, door rixkeDe spoorwegen der lidstaten van de O.S.J.D. (Organisatie voor de Samenwerking der Spoorwegen, waarvan de spoorwegen uit de Oosteuropese landen, China, Mongolië, Vietnam en Korea lid zijn), hebben een eenvormig internationaal tarief in werking gesteld voor reizigers, reis- en ijlgoed. Het is de eerste maal in de geschiedenis van het internationaal spoorwegverkeer dat een gemeenschappelijk tarief, van kracht voor een geheel van 200 000 km lijnen, gelegen in Europa en in Azië, kon worden (...)
-
U.S.S.R.: De grootste diesel-hydraulische locomotief ter wereld
6 juni 2023, door rixkeDe Russische Spoorwegen zullen een diesel-hydraulische locomotief C’C’ van 4 000 pk in dienst stellen die de hierna volgende kenmerken vertoont: radstand, 1524 mm.; twee motoren Maybach MD 870, nominaal vermogen 2x2 000 pk; lengte, 22,980 m; hoogte, 4,550 m; breedte, 3,010 m; dienstgewicht, 123 t; maximale snelheid, 1 60 km/h; aanzetkracht, 40,6 t.
De locomotief zal derwijze uitgerust zijn dat twee gekoppelde machines vanaf een enkele bedieningslessenaar zullen kunnen bestuurd worden. -
Spanje: Elektrificatie
27 mei 2023, door rixkeDe elektrische tractie, die sedert september 1962 op het baanvak Ponferrada - Monforte (110 km) wordt gebruikt, bracht de totale lengte van het geëlektrificeerde net van de RENFE op 2674 km, d. i. 19 %.
-
Zweden: Elektrificatie
31 mei 2023, door rixkeIn november 1962 werd de elektrische tractie in dienst gesteld op het baanvak Stokholm - Nynashamm (56 km).
Sedertdien wordt 93 % van het verkeer der Zweedse staatsspoorwegen door de elektrische tractie verzekerd.