De Mexicaanse Spoorwegen ontvingen het XIe congres van de Pan-Amerikaanse spoorwegen, dat plaats had van 18 tot 31 oktober 1963 te Mexico-City. Men sprak er o.a. over het ontwerp van de Pan-Amerikaanse Spoorweg die de verbinding tussen de Noordamerikaanse en de Zuidamerikaanse lijnen moet tot stand brengen. Bijzonderheden hierover volgen later.
In Mexico is de overschakeling naar de dieseltractie praktisch geëindigd. In de werkplaatsen van San Luis Potosi, ten noorden van Mexico-City, (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 088 (12 1963)
088 (12 1963)
Articles
-
Mexico: Het XIe congress van de Pan-Amerikaanse spoorwegen
21 mei 2023, door rixke -
Mexique : Le XIe congrès des chemins de fer panaméricains
1er décembre 2022, par rixkeLes Chemins de fer du Mexique ont reçu le XIe congrès des chemins de fer panaméricains, qui s’est tenu du 18 au 31 octobre 1963 à Mexico-City. Il y fut notamment question du chemin de fer panaméricain envisagé pour relier les lignes de l’Amérique du Nord et celles de l’Amérique du Sud. Nous en reparlerons.
Au Mexique, le passage à la traction diesel est pour ainsi dire achevé. Dans les ateliers de San Luis Potosi, au nord de Mexico-City, des ouvriers mexicains montent des locomotives (...) -
Bulgarije: Het station Sofia krijgt een nieuw gebouw
22 mei 2023, door rixkeHet hoofdgebouw, met zijn twee verdiepingen alsmede de eerste drie perrons zullen afgeschermd worden door een rechthoekig dak van 300 m. lengte en 200 m breedte dat, met behulp van stalen kabels, door elf betonnen pijlers van 43,5 m gedragen wordt. Er zijn twee tunnels voorzien voor de reizigers. Trappen en liften zijn derwijze opgevat dat de wegen der aankomende en vertrekkende reizigers elkaar niet kruisen.
-
Frankrijk: Elektrificatie
28 mei 2023, door rixkeEinde 1962 bedroeg de totale lengte van het geëlektrificeerde net 7660 km. In juli 1963 werd de elektrische tractie ingesteld op de uitlopers Busigny naar Somain en Valenciennes. De elektrificatie Creil - Aulnoye werd aldus aangevuld aangezien er een tweede geëlektrificeerde reisweg tot stand kwam tussen het Noorden en Parijs voor het verzenden van de kolentreinen. De elektrificatie der hierna volgende voornaamste baanvakken moet tegen einde 1965 af zijn: Le Mans - Rennes (163 km.), (...)
-
Suisse : Electrification
14 décembre 2022, par rixkeL’électrification du réseau des C.F.F. (2.918 km) est achevée.
-
Zwitserland: Elektrificatie
1 juni 2023, door rixkeDe elektrificatie van het net der S.B.B. is voltooid.
-
Grande-Bretagne : Central de téléphonie sans fil
15 décembre 2022, par rixkeLe premier central de téléphonie sans fil des B.R. a été inauguré à Reading (région ouest). Les personnes qui appellent peuvent être reliées automatiquement d’un poste à l’autre sans aucune intervention intermédiaire. Il est possible aussi à celui qui est appelé de parler avec un autre poste tout en gardant la première liaison venue de l’extérieur.
-
U.S.A.: Een ketelwagen van plastiek
7 juni 2023, door rixkeDe U.S.A. heeft, bij wijze van proef, een ketelwagen in dienst gesteld waarvan de ketel van plastiek is, versterkt met glas. Die ketel van 102 285 liter weegt negen ton minder dan een stalen ketel van dezelfde inhoud.
-
U.S.A. : Radio et télévision au service du rail
23 décembre 2022, par rixkeLes communications entre les différents bureaux, avec les gares intermédiaires et les trains, entre le personnel de différents trains, entre les mécaniciens et les agents du wagon-frein du même train, se font aujourd’hui par radio. La télévision et la radio sont de plus en plus employées pour accélérer les manœuvres et améliorer le rendement du triage des wagons. L’enregistrement des numéros de wagons entrant dans une gare de marchandises est souvent fait et transmis à l’administration par (...)
-
Een der pioniers van de seininrichting - John Saxby
23 januari 2009, door rixkeJOHN SAXBY werd geboren op 17 augustus 1921 te Hurstspierpoint, nabij Brighton, in Sussex (Engeland). In 1840 trad hij als jonge timmerman in de werkplaatsen te Brighton in dienst van de «London Brighton and South Coast Railway Company». Dank zij zijn ernst en zijn handigheid werd hij opgenomen in een ploeg die belast was met het bouwen van seinen. Weldra vatte hij een bijzondere voorliefde op voor de seininrichting.
In 1855 bouwde de Fransman Vignier een mechanisme waarbij de wissels, (...)