Een groot probleem
Een der voornaamste problemen voor de mensen die instaan voor de toekomst der Europese spoorwegen is ongetwijfeld de automatische koppeling. En toch ben ik er enigszins beducht voor om dat onderwerp in „Het Spoor” aan te snijden omdat, zowel op technisch als op politiek gebied, de zaak uiterst ingewikkeld is. Ze moet evenwel opgelost worden en het Europese net (275 000 km lijnen), gelegen tussen de U.S.A. (350 000 km) en Rusland (125 000 km), moet op dezelfde moderne (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 093 (05 1964)
093 (05 1964)
Articles
-
De automatische koppeling
9 februari 2010, door rixke -
Duitsland (B.R.): Vier evenwijdige sporen tussen Esslingen en Plochingen
15 juli 2023, door rixkeHet verkeer tussen Esslingen en Plochingen is zo druk dat de lijn met dubbelspoor dient te worden verbouwd tot een lijn met vier sporen, waarvan twee voor het voorstadsverkeer. Alle overwegen zullen afgeschaft worden. Na de veranderingen zal de maximale snelheid er tot 140 km opgedreven worden.
-
U.S.A.: Nieuwe goederenwagens met grote laadruimte
26 juli 2023, door rixkeDe „Louisville and Nashville Railroad” heeft 50 wagens met grote laadruimte besteld voor het vervoer van kolen. De inhoud van de kast bedraagt 102 m³ en het laadgewicht 91 ton. De lading kolen kan in minder dan 30 seconden gelost worden. De ledige wagen weegt 29 ton. De maatschappij is voornemens een trein van gespecialiseerd materieel van 50 voertuigen te vormen (d.i. een totale vracht van 6.000 ton) om een pendeldienst tussen de kolenmijnen in het westen van de Staat Kentucky en de (...)
-
De selectieve telefonie van de lijnen met centrale verkeersleiding
16 januari 2010, door rixkeDe lezers van „Het Spoor” kennen ongetwijfeld de kastjes die de trouwe seinpalen van ons spoorwegnet gezelschap houden. Zij weten ook dat ze telefoons bevatten; sommigen hebben die telefoons zelfs ontelbare malen gebruikt om onvoorziene omstandigheden in het treinverkeer op te klaren en, vooral, om bevelen tot voorbijrijden van stopseinen te ontvangen.
In normale omstandigheden zorgen die telefoons voor rechtstreekse verbindingen met de seingever die het sein bedient, die de toestand van (...) -
Belgique : Des wagons à schlamm
10 juin 2023, par rixkeDes wagons fabriqués pour Intercom transportent des combustibles solides, principalement du schlamm. Leur tare est de 11,6 t, et leur capacité de chargement de 28 t. Ils sont du type à dos d’âne et à portes latérales. Une tôle, au-dessus du dos d’âne, partage la caisse en deux parties, et les portes latérales ont été prolongées jusqu’à la partie supérieure du wagon de façon à permettre le meilleur déversement de la matière transportée.
-
U.S.A. : Wagons-citernes chauffés
18 juin 2023, par rixkeUne société a mis en service des wagons-citernes chauffés à l’électricité, capables de maintenir pendant le parcours la charge à une température de 260° C. Les générateurs diesel-électriques produisant l’énergie et le système de chauffage automatique ne requièrent aucune intervention en cours de route. Ces wagons ont déjà fait leurs preuves lors de transports de margarine liquide et de brai en fusion. On envisage encore de les utiliser pour transporter des produits d’asphalte et des sirops (...)
-
Japan: Nieuwe lijn
23 juli 2023, door rixkeTen gevolge van de industriële ontwikkeling van de streek van Yokohama werd er een nieuwe lijn gelegd tussen Sakuragicho en Ofuna, waar ze op de befaamde Tokaïdo-lijn aansluit. Deze nieuwe lijn, van 19 km, heeft bochten met een minimale straal van 300 m en hellingen met een maximale stijging van 12 ‰. De aanleg van die lijn heeft de bouw van belangrijke kunstwerken vereist.
-
Allemagne (R.F.) : Une locomotive à vapeur sur deux mise au rebut
8 juin 2023, par rixkeLe nombre des locomotives à vapeur était, à fin 1963, de 6.000. En 1949, il était de 12.636. Dans l’intervalle, le nombre des locomotives électriques est passé de 706 à 1.870, celui des locomotives diesel de 304 à 2.650 et celui des engins de manœuvre de 690 à 1.290. Le nombre des véhicules moteurs a diminué de 18 % depuis 1949, alors que les prestations kilométriques ont augmenté d’environ 25 %.
-
Canada : A l’honneur du rail
11 juin 2023, par rixkeC’est le C.N. qui a été chargé d’amener des Prairies vers les Grands Lacs et les ports océaniques les énormes quantités de blé que le Canada a vendues à l’U.R.S.S.
-
U.S.A.: Een dieselelektrische locomotief van 2.000 kW
27 juli 2023, door rixkeDe krachtigste eenmotorige diesellocomotief die de U.S.A. ooit bouwden, werd geleverd aan de „Atlantic Coast Line”. Het is een van de vier century 628 van 2.750 pk (2.000 kW), gebouwd door „Alco” en bestemd voor het slepen van stukgoedtreinen.