Het reliëf van de bodem waarop de sporen zullen worden gelegd, wordt vaak gewijzigd door het delven van de grond of het aanaarden van het terrein.
Wanneer men de grond weghaalt door delving, bekomt men een «ingraving». Het profiel, d.w.z.. de helling van het talud, varieert van de vrijwel rechte lijn in rotsachtig terrein tot 45° in normaal terrein. Bezijden de hallast legt men een of twee paden aan, bedekt met as, waarop het personeel van de baan zich gemakkelijk kan verplaatsen. In de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 100 (12 1964)
100 (12 1964)
Articles
-
Ingravingen en ophogingen
23 januari 2009, door rixke -
Wet van 3-7-1964 tot wijziging van de wet van 1891
25 september 2023, door rixkeDe directie C houdt zich, voor het ogenblik, druk bezig met de hervorming van het tariefstelsel. Daarover zullen wij het in ons februarinummer hebben. Maar weet u dat dit zeer gewichtige en langdurige werk zijn oorsprong vindt in een wet die in het begin van de vakantie werd aangenomen en die, ongetwijfeld daarom, niet de verdiende publiciteit heeft gekregen.
Een anachronistische toestand.
In november 1958 (Het Spoor nr 27), heeft de h. Breugelmans ons uiteengezet waarom men het (...) -
Travail de nuit
1er octobre 2014, par rixkePar les nuits froides d’hiver, alors que le trafic est ralenti, les hommes de la voie, avec diligence, et prudence toujours, accomplissent un travail obscur, trop souvent méconnu, qui mérite, lui aussi, d’être mis en lumière...
-
De actie van de Belgische spoormannen in China
4 mei 2011, door rixkeHet aandeel van de Belgen in het produktief maken van Kongo heeft ze vertrouwd gemaakt met overzeese ondernemingen. Op het einde van de vorige eeuw trok een onmetelijk rijk de mensen en de kapitalen aan: China. Daar, zoals op andere plaatsen, zette Leopold I zijn industriële expansiepolitiek verder.
“Handige onderhandelingen met het Hemelse Rijk en met Frankrijk dat er zekere rechten verkregen had, leidden, in 1898, achtereenvolgens tot de concessie van de Spoorwegen Peking - Han-k’ou, (...) -
Remblais et déblais
23 janvier 2009, par rixkeLe relief du sol sur lequel seront posées les voies doit souvent être modifié, soit en creusant le sol, soit en comblant le terrain.
En enlevant des terres pour creuser le sol, on obtient une « tranchée ».
L’inclinaison du talus varie de la quasi-verticale en terrain rocheux à 45° en terrain ordinaire. On établit, en dehors du ballast, un ou deux sentiers revêtus de cendrée, qui permettent au personnel de la voie de circuler à l’aise. Dans les tranchées rocheuses, des niches sont (...) -
Een van het spoor (V)
19 januari 2015, door rixkeHoofdstuk IX. Het doek valt
Na er verscheidene dagen over gepiekerd te hebben, besloot ik tenslotte Olga te schrijven. Mijn brief was opgesteld in omzichtige, behoedzame termen, en de onzekerheid pijnigde mijn geest. Het meisje kon zich terugtrekken zonder mij ook maar enigszins te vernederen. Ik zou er natuurlijk onder lijden. Die gedachte vergalde lichtjes de onbeschrijfelijke vreugde van mijn hoopvolle verwachtingen. Ik vroeg haar te mogen ontmoeten om over andere zaken dan het werk (...) -
Nachtwerk
1 april 2010, door rixkeTijdens de barre winternachten, als het verkeer minder druk is, volbrengen de mannen van de baan, naarstig en immer omzichtig, een taak die in de duisternis ligt en daarom wellicht al te vaak wordt miskend, maar die, op haar beurt, verdient in een klaar daglicht te worden gesteld...
-
Un du rail (V)
1er septembre 2023, par rixkeChapitre IX - Le rideau tombe
Je réfléchis pendant plusieurs jours et je décidai enfin d’écrire à Olga. Ma lettre était feutrée, réservée, et l’incertitude aiguisait mon esprit. La jeune fille pouvait se retirer sans que j’en fusse le moins du monde humilié. J’en souffrirais, bien sûr. A cette pensée, j’avais un petit goût de larmes au fond d’une joie fantastique qui était mon espérance. Je lui demandai une rencontre en dehors de l’administration. Pendant trois longues journées, je fus (...) -
L’action des cheminots belges en Chine
8 octobre 2014, par rixkeLa participation des Belges à la mise en valeur du Congo les a initiés aux entreprises d’outre-mer. A la fin du siècle dernier, un immense empire attira les hommes et les capitaux : la Chine. Là, comme ailleurs, Léopold II poursuivit sa politique d’expansion industrielle.
« D’habiles négociations avec le Céleste Empire et avec la France, qui en avait reçu des droits, aboutirent à la concession du chemin de fer de Pékin-Hankéou en 1898, puis ceux de Canton-Hankéou et de Kai-Fong à Ho-nan, (...)