Il est normal qu’au moment de la construction des voies ferrées, le côté de la circulation des trains ait été influencé par le « code de la route » de l’époque. Certes, aux environs de 1835, les diligences et les véhicules hippomobiles de toutes sortes, qui se déplaçaient à une vitesse, disons... toute relative, étaient loin de provoquer les embouteillages que nous connaissons de nos jours. Mais le côté obligatoire de circulation existait déjà.
Depuis quand ?
D’aucuns soutiennent que, (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 042 (02 1960)
042 (02 1960)
Articles
-
Pourquoi les trains roulent-ils ici à gauche, ailleurs à droite ?
4 janvier 2012, par rixke -
Het vijftigjarig bestaan van de lijn Oslo - Bergen
4 maart 2013, door rixkeGeschiedkundig overzicht
Op 27 november ll. was het juist vijftig jaar geleden dat wijlen koning Haakon VII van Noorwegen, de vermaarde spoorlijn inhuldigde die de hoofdstad met de tweede stad van het land verbindt. Deze plechtige inhuldiging had plaats te Voss op ongeveer 100 km, ten oosten van Bergen, waar meer dan drieduizend personen samengekomen waren om de bouwers van dit waarachtig technisch meesterwerk toe te juichen: de pioniers, de ingenieurs en de arbeiders die talloze (...) -
Waarom rijden de treinen bij ons links en elders rechts
3 februari 2014, door rixkeHet is normaal dat, bij de aanleg van de eerste spoorwegen, de “Wegcode” de richting van het treinverkeer beïnvloed heeft. Deze code, die zich door empirische gewoonten liet leiden, was, omstreeks 1835, zeker nog helemaal geen steen des aanstoots voor de wetgevende macht, want het loonde toen niet de minste moeite om zich met verkeersproblemen te bemoeien. De postwagens en andere door paarden voortgetrokken voertuigen die zich, op dat tijdstip, tegen een laat ons zeggen... heel (...)
-
Het nieuwe station van Mechelen
6 augustus 2012, door rixkeDe inhuldiging van het nieuwe station van Mechelen zou waarlijk niet denkbaar geweest zijn, zonder de aanwezigheid van dhr. Minister van Verkeerswezen, van dhr. Gouverneur der provincie, van dhr. Burgemeester der stad, van hoge, burgerlijke en geestelijke, personaliteiten en... van een spoorwegharmonie. Zij moesten allen daar zijn, natuurlijk om verschillende, maar daarom niet minder gegronde redenen...
Deze plechtigheid was immers zowel voor de N.M.B.S. als voor de stad Mechelen van (...)