In verband met zijn grootvader, zinspeelde de ouwe Marcel op de kolossen die voor Semiramis de weg naar Ectabane aanlegden. De reusachtige werken die door de mannen van het spoor werden uitgevoerd zetten er mij toe aan een andere vergelijking te maken. Volgens Diodoris van Sicilië werkten 300.000 arbeiders (volgens Herodotes echter slechts 100.000) aan de bouw van de grote pyramide van Egypte, die als een van de zeven wereldwonderen wordt beschouwd. Deze bouw duurde twintig jaar en men (...)
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045 (05 1960)
Articles
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Een dynastie van spoormannen (V)
3 maart 2014, door rixke -
Het spoormansberoep is een solidair beroep
15 maart 2022, door rixkeToen wij deze wedstrijd uitschreven, was onze innige wens dat er een woordvoerder van elke administratieve betiteling zou gevonden worden om het werk en de geest van zijn collega’s te beschrijven, om te onderlijnen welke diensten zij in hun categorie bewijzen en welke gevoelens van solidariteit zij ondervinden door deel te nemen aan het eensgezinde spoormansleven. Onze wens was wel wat utopistisch, maar hij is toch gedeeltelijk in vervulling gegaan.
De inzendingen vormen een levendige en (...) -
De laatstgeborene van de B.R.
20 december 2010, door rixkeOp het einde van de maand november 1959 hebben de “British Railways” hun eerste electrische locomotief voor 25 000 volt - 50 perioden - voorgesteld.
Het is een BB, reeks 3 001 tot 3 025, bestemd voor de Midland Region. In haar mechanisch gedeelte vindt men verscheidene oplossingen weer die in Frankrijk algemeen gangbaar werden, o.a. de elastische spil van de draaistellen en de geleiding van de aspotten door gelede stangetjes, Alsthom-systeem. Deze machine, die 80 ton weegt en 3 300 pk (...) -
La dernière-née des B.R.
3 janvier 2011, par rixkeA la fin du mois de novembre 1959, les « British Railways » ont présenté leur première locomotive électrique 25.000 volts - 50 périodes.
Destinée à la « Midland Région », c’est une BB, série 3001 à 3025. On retrouve, dans la partie mécanique, plusieurs solutions popularisées en France, notamment le pivot élastique des bogies et le guidage des boites d’essieux par biellettes articulées, système Alsthom. Pesant 80 tonnes et développant 3.300 ch, cette machine est capable de remorquer un (...) -
De maatschappij stelt in dienst internationale rijtuigen met ligplaatsen van 2e klas
11 april 2008, door rixkeDe privaat-industrie bouwt veertig internationale rijtuigen met ligplaatsen van tweede klas voor rekening van onze Maatschappij. Vanaf de eerstkomende zomerdienst, zullen de voertuigen van het eerste deel van de bestelling rijden in de nachttreinen naar Interlaken en Milaan. Naderhand zullen de reizigers dit nieuw voordeel ook kunnen genieten in de nachttreinen voor Salzburg.
De kast van deze rijtuigen vertoont nagenoeg dezelfde algemene kenmerken als de Franse B9c9-rijtuigen, waarvan de (...) -
Une dynastie de cheminots (V)
25 novembre 2015, par rixkeA propos de son grand-père, l’ vî Marcel a fait allusion aux colosses qui construisirent, pour Sémiramis, la chaussée menant à Ectabane. Les gigantesques travaux accomplis par les hommes de la voie m’incitent à faire un autre rapprochement. Suivant Diodore de Sicile, 300.000 ouvriers (mais seulement 100.000 si l’on en croit Hérodote) furent employés à construire la grande pyramide d’Egypte, considérée comme l’une des sept merveilles du monde. Cette construction dura vingt ans, et l’on a (...)
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Notre société met en service des voitures-couchettes internationales de 2e classe
25 janvier 2012, par rixkeL’industrie privée construit quarante voitures-couchettes internationales de deuxième classe pour le compte de notre Société. Dès le prochain service d’été, les véhicules de la première partie du lot circuleront dans les trains de nuit à destination d’Interlaken et de Milan. Plus tard, les voyageurs pourront encore bénéficier de ce nouvel avantage dans les trains de nuit à destination de Salzbourg.
La caisse de ces voitures présente, à peu de chose près, les caractéristiques générales (...) -
Métiers de cheminots, métiers solidaires
18 novembre 2015, par rixkeLes résultats de notre concours littéraire
Le règlement précisait bien qu’il s’agissait de « décrire l’un ou l’autre cheminot dans l’exercice de son métier, et de faire ressortir comment son labeur contribue à servir le but commun des hommes du rail ». Il ne s’agissait donc pas de décrire plusieurs fonctions à la fois, mais un seul métier ; il ne s’agissait pas non plus de disserter sur la solidarité des cheminots, mais de montrer simplement que le métier décrit participe à l’œuvre de (...) -
Notre travail
11 novembre 2015, par rixkeLe travail, le vrai, celui qui mérite ce beau nom, est toujours un « col-labeur » qui libère le moi humain et le nous social. Il fait sortir le moi de sa clôture ; il l’ouvre vers les choses avec lesquelles il est aux prises, vers la communauté des hommes qui œuvrent ensemble, vers les valeurs qui agissent sur le monde.
On rencontre chez nous toutes les professions et tous les métiers, mais chacun, quelle que soit la joie qu’il éprouve d’être fort dans sa partie, revendique la qualité (...) -
Spoormannen, uit alle hoeken van het land
24 februari 2014, door rixkeGij die stalen sporen legt en tunnels graaft, Gij die bruggen trekt over dal en rivier, Gij die seinen doet pinkelen langs de baan, Gij die treinen doet daveren door het land, Gij die het ijzer smeedt in vonkenregens, Gij die de zagen doet zingen in het hout, Gij schildwacht wakend over uw zwoegende broers. Gij wachter op de denderende treinen. Gij machinist op de ronkende loco’s, Gij stoker met uw zwart en glimmend gelaat, Gij rangeerder tussen knarsende wielen, Gij stationsfacteur tussen (...)