Waarom verdelgt men het onkruid?
De normale afwatering is een essentiële voorwaarde voor een goed onderhoud van het spoor. Welnu, elke plant verhindert deze afwatering. Daarom zijn de spoorwegen verplicht het onkruid te verdelgen in de sporen en hun omgeving.
De wet legt de spoorwegnetten, trouwens, de verplichting op de schadelijke planten te verdelgen. Sporen vol onkruid zouden, bovendien, een weinig gunstige indruk maken op de reizigers of aanwonenden; zij kunnen, tenslotte, de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 046 (06 1960)
046 (06 1960)
Articles
-
De nieuwe trein voor de verdelging van het onkruid in de sporen
28 juli 2008, door rixke -
Het vervoer van duiven
3 maart 2014, door rixkeWist gij het? Bij haar geboorte, weegt de duif ongeveer tien gram. Achtentwintig dagen later, wanneer zij volledig gevormd is, bereikt haar gewicht vierhonderd gram, en soms meer. Rekening houdend met haar gewicht, eet de duif viermaal meer dan de mens (40 gr per dag). Haar gezichtsvermogen is tienmaal scherper dan dat van een mens in volle levenskracht. Eertijds, bestonden er op het Mauritiuseiland dikke duiven die men dodo’s noemde. Hun vleugels waren zo slecht gebouwd dat zij niet in (...)
-
Le nouveau train pour le désherbage des voies
25 janvier 2012, par rixkePourquoi désherbe-t-on ?
L’écoulement normal des eaux est une condition essentielle à la bonne tenue de la voie. Or, toute plante entrave cet écoulement. C’est pourquoi les chemins de fer se trouvent dans l’obligation d’effectuer le désherbage des voies et de leurs abords.
Par ailleurs, les réseaux sont tenus par la loi de détruire les plantes nuisibles. De plus, des voies non désherbées laissent au voyageur et au riverain une impression peu favorable ; enfin, elles peuvent provoquer (...) -
De uitreiking van de veiligheidsvlaggen aan de laureaten van de wedstrijd 1959
10 maart 2014, door rixkeZo sprak een vrouw van een spoortwan
In de loop van de plechtigheden die de uitreiking van de veiligheidsvlaggen opluisterden in de verdienstelijke werkzetels, werden talrijke redevoeringen gehouden en zelfs gelegenheidsgedichten, vol humor en ontroering, voorgedragen. Doch de oorspronkelijkste toon lag zeker in hetgeen een vrouw van een spoorman, heel eenvoudig, verklaarde:
Mijnheer de Burgemeester,
Mijne Heren,
Ik ben de vrouw van een spoorman.
Ik ken echter maar heel weinig (...) -
Images du nettoyage printanier 1960
25 novembre 2015, par rixkeIl ne faut pas se débarrasser de ce qui gène en encombrant le voisin
Du 1er au 15 avril, les cheminots ont fait le « grand nettoyage » des bureaux, des magasins et des installations ferroviaires. Ils l’ont fait pour embellir les lieux de travail et les locaux accessibles aux clients, pour augmenter aussi la propreté et, partant, la sécurité de tous.
Que d’objets et de papiers inutiles ont été jetés ! Que d’armoires et de tiroirs ont été mis en ordre ! Que d’installations ont été (...) -
La visite officielle en Belgique de S. A. R. la Grande-Duchesse de Luxembourg
18 novembre 2015, par rixkeA l’occasion de leur voyage officiel dans notre pays, Leurs Altesses Royales la Grande-Duchesse et le prince Félix de Luxembourg ont fait l’honneur aux cheminots d’utiliser le rail pour leurs déplacements.
Voici quelques photos prises à la gare de Bruxelles-Central. -
Het officieel bezoek aan België van H.K.H. de Groothertogin van Luxemburg
24 februari 2014, door rixkeTer gelegenheid van hun officiële reis in ons land hebben Hun Koninklijke Hoogheden de Groothertogin en Prins Felix van Luxemburg de spoormannen vereerd door zich per spoor te verplaatsen.
Wij drukken hierbij enkele foto’s af die in het station Brussel-Centraal genomen werden. -
Loco à turbine à gaz
3 janvier 2011, par rixkeDepuis la dernière guerre, quelques prototypes de locomotives à turbine à gaz ont été construits aux États-Unis, en Angleterre et en Suisse. La France, poursuivant la mise au point d’un engin de 1.000 ch., vient de sortir un nouveau prototype, résultat de l’expérience acquise avec le premier, construit en 1953.
La 060 GA est du type CC et comporte deux groupes moteurs indépendants pouvant être utilisés séparément ou simultanément, ce qui permet une grande souplesse d’exploitation. Ces (...) -
Een dynastie van spoormannen (VI)
10 maart 2014, door rixkeMaar, laten wij op ons onderwerp terugkomen! In 1852 zijn de wagons sedert korte tijd van petroleumverlichtingen voorzien. De bouw van onderstellen werd geperfectioneerd; de ophanging werd verbeterd. De vooruitgang is op dreef gebracht en niets kan hem nog stuiten. In 1860 bouwt de Maatschappij St. Leonard van Luik een eerste locomotief met draaistellen. Men bestudeert de bouw van vuurhaarden met een groter stoomrendement. Enkele jaren later wordt de Bessemerpeer algemeen benut; waardoor (...)
-
Beelden van de lenteschoonmaak 1960
3 maart 2014, door rixkeWie hinders opruimt, moet zijn buur er niet mee overstelpen
Van 1 tot 15 april, hebben de spoormannen een “grote schoonmaak” gehouden in de bureaus, de magazijnen en de spoorweginstallaties. Dit hebben zij gedaan om de werkplaatsen en de voor het publiek toegankelijke lokalen te verfraaien, om tevens de reinheid en, bijgevolg, de veiligheid van allen te doen toenemen.
Hoeveel onnutige voorwerpen en papieren werden weggeworpen! Hoeveel kasten en schuiven werden in orde gezet! Hoeveel (...)