Om de evolutie te begrijpen een brokje geschiedenis
In het gulden tijdperk van hun geschiedenis, beschikten de Hebreeërs, de Chinezen, de Egyptenaren, de Perzen, de Grieken en de Romeinen over echte estaffettendiensten die de boodschappen overbrachten. Onder Caesar zette een brief uit Bretanje, die aan Cicero gericht was, slechts 26 dagen om Rome te bereiken.
In 807, na de invallen van de Barbaren, richtte Karel de Grote in onze streken drie regelmatige lijnen in: vertrekkende uit (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 050 (10 1960)
050 (10 1960)
Articles
-
Het beheer der posterijen hielp de geestelijke en financiële waarden verspreiden
27 maart 2022, door rixke -
Europese diesels voor de U.S.A.!
6 december 2010, door rixkeTijdens de zomer van 1953 verschenen de eerste “V 200”, een Duitse hydraulische diesellocomotief van 2 200 pk, 120 km/h, BB-type.
Vijfentwintig locomotieven van dit type rijden thans in West-Duitsland. In 1958 leverde hun bouwer, Krauss-Maffei A.G. van München, een reeks locomotieven, met eenzelfde vermogen doch van het CC-type, aan de Joegoslavische spoorwegen. Aangemoedigd door de resultaten die met deze machines tijdens strenge proeven bereikt werden, verwezenlijkte de bouwer voor (...) -
Diesels européens pour les U.S.A.
15 février 2012, par rixkeDurant l’été 1953, apparut la première « V 200 », une locomotive diesel hydraulique allemande de 2.200 ch., 120 km/h., type BB.
Cinquante-cinq machines de ce type sont actuellement en service outre-Rhin.
En 1958, leur constructeur, Krauss-Maffei A. G. de Munich, livra une série de locomotives de même puissance, mais du type CC, aux chemins de fer yougoslaves. Encouragé par les résultats obtenus par ces engins au cours d’essais sévères, le constructeur réalisa pour son propre compte une (...) -
La nouvelle imprimerie de la SNCB
4 septembre 2021, par rixkeQui ne lit les avis, qui ne remplit des formulaires, sortis les uns et les autres des ateliers de notre imprimerie ? Tous les cheminots, peut-on dire, y compris les pensionnés. Mais, parmi cette multitude, en est-il beaucoup qui savent ce qu’elle comporte et comment elle fonctionne ?
Et tout d’abord où est-elle située ? Depuis peu, elle a été installée à Bruxelles Petite-Ile, dans la partie sud du bâtiment de la gare. Voilà l’occasion de vous retracer brièvement son histoire et de vous (...) -
De nieuwe drukkerij van de N.M.B.S.
7 april 2014, door rixkeWelke spoorman, de gepensioneerde inbegrepen, leest geen berichten, vult geen formulieren in, die uit de werkplaatsen van onze drukkerij komen? Maar, hoevelen weten waaruit de drukkerij bestaat en hoe zij werkt. En, in de eerste plaats, waar is zij gevestigd? Onlangs werd zij ondergebracht te Brussel-Klein Eiland, in het zuidelijk gedeelte van het stationsgebouw. Wij nemen deze gelegenheid te baat om, in het kort, haar geschiedenis te schetsen, haar organisatie uit te leggen en de diensten (...)
-
L’administration des Postes au service de la diffusion de la pensée et des valeurs financières
5 septembre 2021, par rixkeUn peu d’histoire pour comprendre une évolution
Aux âges d’or de leur histoire, les Hébreux, les Chinois, les Egyptiens, les Perses, les Grecs et les Romains ont pu profiter de véritables services de relais qui transmettaient les messages. Sous César, une lettre adressée de Bretagne à Cicéron ne mit que 26 jours pour lui parvenir à Rome.
Dans nos contrées, en 807, après les invasions barbares, Charlemagne établit trois lignes régulières : partant d’Auxerre, elles se dirigeaient vers (...)