De tien exemplaren van deze locomotief die voor alle werk geschikt is, werden geleverd door de firma’s Krauss-Maffei uit München en Mak uit Kiel.
Je V 80 rijdt tijdens de rangeringen tegen 4 km/h en sleept lichte treinen en sneltreinen op de secundaire lijnen tegen een snelheid van 90 of 100 km/h. De geringe belasting van 15 ton per as stemt overeen met het toegelaten maximum op de kleine Duitse lijnen. Voor de dienst der zware rangeringen wordt deze belasting evenwel op 16 ton gebracht (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 055 (03 1961)
055 (03 1961)
Articles
-
De V 80 van de Deutsche Bundesbahn
20 december 2010, door rixke -
La V 80 de la Deutsche Bundesbahn.
14 mars 2012, par rixkeLes dix exemplaires de cette locomotive à tout faire ont été livrés, en 1952, par les firmes Krauss-Maffei, de Munich, et Mak, de Kiel.
La V 80 rouie en manœuvres à 4 km/h, et remorque les trains légers et rapides sur lignes secondaires à la vitesse de 90 ou 100 km/h. La faible charge de 15 tonnes par essieu correspond au maximum autorisé sur les petites lignes allemandes. Toutefois, pour le service lourd de triage, cette charge est portée à 16 tonnes par lestage de la locomotive.
Deux (...) -
De „Capitole”
23 april 2022, door rixkeDriemaal per week doorloopt de „Capitole” de 713 km tussen Parijs en Toulouse in zeven uur en breekt aldus het afstandsrecord voor de avondtreinen.
Het probleem van de verbinding Parijs-Toulouse tegen een gemiddelde van 100 km per uur botste op aanzienlijke technische moeilijkheden omwille van het lengteprofiel en de bochten op de lijn die, van Argenton-sur-Creuse tot Caussade, haasje-over speelt over al de rivieren die van het Centraal Massief naar de Atlantische Oceaan lopen. Van de (...) -
De „piggyback” dringt zich op...
24 april 2022, door rixkeIn de Verenigde Staten blijft het vervoer van wegvoertuigen op platte wagens maar toenemen. In 1959 hebben de spoorwegen aanhangwagens of containers geladen op 415.156 platte wagens, hetzij 50 % meer dan in 1958.
Het grote succes van de „piggy-back”-diensten veroorzaakte een overeenkomstige toename bij de bestelling van materieel. De spoorwegen hebben verscheidene honderden platte wagens gekocht, en verhuringsvormen van materieel (wagens en bijwagens) werden door gespecialiseerde (...) -
Het gebeurde in de sneltrein 215
5 mei 2014, door rixkeGedurende enkele ogenblikken hoorde men slechts het nijgen van de drie mannen die uitgeput waren door het lange lopen. Eindelijk kon de jonge man met een angstvolle stem vragen:
“Wie zijn jullie?
— Beweeg niet”, antwoordde Lisandrone terwijl Mike de plaats een weinig verlichtte met zijn aansteker.
Er waren in de loods slechts een waggelende tafel, een strozak en een hoop brandhout. De journalist had zijn inspectie bijna volbracht, toen hij, in een hoek, een petroleumlampje ontdekte. (...) -
De diesellocomotieven voor baandiensten van de British Railways.
10 oktober 2011, door rixkeDe dieseltractie overrompelt de geboortegrond van de stoomtractie. De Engelse stoomlocomotief, met haar glorievol verleden is het slachtoffer van de economische en sociale evolutie en moet zich neerleggen bij de opkomst van haar zusjes die zich met elektriciteit of gasolie voeden.
Een moderniseringsplan over vijftien jaar werd ontworpen om aan de Britse spoorwegen een nieuw uiterlijk te geven. Dit ruime programma omvat een belangrijk hoofdstuk: de diesellocomotieven voor baandiensten. (...) -
De seingever
28 april 2014, door rixkeMen ziet noch hoort hem, en toch bestaat hij: een soort verborgen genie dat de rit der treinen mogelijk maakt of doet stilvallen; de seingever, onzichtbaar voor de spoorgebruiker, leeft vaak in een cabine, afgezonderd midden de hemel, zijn gedachten en zijn treinen.
In zijn vaardige handen ligt de veiligheid en de regelmatigheid van de trafiek. Moest hij aan zijn taak te kort schieten, wat ondenkbaar is, dan zouden, aan de voet van de roerloze kandelaars en de op rood staande seinpalen, (...) -
Een nieuwigheid voor het vervoer van auto’s
25 april 2022, door rixkeHet vervoer van auto’s geschiedt doorgaans op wagens met verdiepingen die hiertoe werden aangepast of op gewone platte wagens waarop twee of drie voertuigen geladen worden naargelang van hun lengte.
Sedert de maand juni, gebruikt de S.N.C.F. ook platte wagens waarop een dubbel hellend vlak werd aangebracht waarvan de nokhoek zich in het midden van de wagen in de lengterichting bevindt. Door deze wijziging kunnen twee auto’s met kleine afmetingen naast elkaar geplaatst worden zonder (...) -
Les locomotives diesel de ligne des British Railways.
7 mars 2012, par rixkeLa traction diesel envahit la terre natale de la traction vapeur. Victime de l’évolution économique et sociale, la locomotive à vapeur anglaise, au passé glorieux, doit s’incliner devant ses cadettes électriques et diesel.
Un plan de modernisation de quinze ans a été mis sur pied pour donner aux chemins de fer britanniques une nouvelle physionomie. Ce vaste programme comporte un chapitre important : les locomotives diesel de ligne.
On peut s’étonner de la grande diversité de ces (...) -
Inwijding van de elektrische dienst op de lijn 50 A
1 november 2010, door rixkeOp 30 januari jl. werd de nieuwe elektrische verbinding Brussel - Aalst - Gent (lijn 50 a) officieel ingewijd.
Deze lijn, geopend in 1856, werd tot veelal de „oude” of “trage” lijn genoemd, in tegenstelling met de “snelle” of “directe” lijn Brussel - Gent, die ingewijd werd in 1933 en over haar 50 km geen enkel station of geen enkele overweg telt. De „trage” lijn bedient echter talrijke steden en dorpen die de spoorweg een aanzienlijk aantal forensen opleveren.
De Maatschappij heeft (...)