De tien exemplaren van deze locomotief die voor alle werk geschikt is, werden geleverd door de firma’s Krauss-Maffei uit München en Mak uit Kiel.
Je V 80 rijdt tijdens de rangeringen tegen 4 km/h en sleept lichte treinen en sneltreinen op de secundaire lijnen tegen een snelheid van 90 of 100 km/h. De geringe belasting van 15 ton per as stemt overeen met het toegelaten maximum op de kleine Duitse lijnen. Voor de dienst der zware rangeringen wordt deze belasting evenwel op 16 ton gebracht , (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 055 (03 1961)

055 (03 1961)
Articles
-
De V 80 van de Deutsche Bundesbahn
20 décembre 2010, par rixke -
Inwijding van de elektrische dienst op de lijn 50 A
1er novembre 2010, par rixkeOp 30 januari jl. werd de nieuwe elektrische verbinding Brussel - Aalst - Gent (lijn 50 a) officieel ingewijd.
Deze lijn, geopend in 1856, werd tot veelal de « oude » of “trage” lijn genoemd, in tegenstelling met de “snelle” of “directe” lijn Brussel - Gent, die ingewijd werd in 1933 en over haar 50 km geen enkel station of geen enkele overweg telt. De « trage » lijn bedient echter talrijke steden en dorpen die de spoorweg een aanzienlijk aantal forensen opleveren.
De Maatschappij heeft deze lijn (...) -
Les locomotives diesel de ligne des British Railways.
7 mars 2012, par rixkeLa puissance a donc été le critère de base pour cette classification. Toutes les diesels portent un numéro de série précédé de la lettre D. Leurs caractéristiques essentielles peuvent se résumer ainsi : Charges par essieu normales, comparables à celles des réseaux européens ; Poids adhérent important exigé par l’absence de frein sur la plupart des wagons de marchandises ; Inutilité de développer des efforts importants au démarrage, car les trains de marchandises qui, seuls, pourraient les justifier ne les (...) -
Het gebeurde in de sneltrein 215
5 mai 2014, par rixkeGedurende enkele ogenblikken hoorde men slechts het nijgen van de drie mannen die uitgeput waren door het lange lopen. Eindelijk kon de jonge man met een angstvolle stem vragen :
“Wie zijn jullie ?
— Beweeg niet”, antwoordde Lisandrone terwijl Mike de plaats een weinig verlichtte met zijn aansteker.
Er waren in de loods slechts een waggelende tafel, een strozak en een hoop brandhout. De journalist had zijn inspectie bijna volbracht, toen hij, in een hoek, een petroleumlampje ontdekte. Hij stak (...) -
Les chemins de fer de l’état danois.
14 mars 2012, par rixkeUn peu d’histoire
Le premier chemin de fer danois remonte à 1847 ; c’est en cette année que fut inaugurée la ligne de Copenhague à Roskilde, longue de 30 km. Toutefois, le Jutland, le continent danois proprement dit, n’a connu les facilités du chemin de fer qu’en 1862, et l’île de Fionie, seulement trois ans plus tard.
A l’origine, certaines lignes appartenaient à l’Etat ; d’autres étaient la propriété de sociétés privées. Toutes sont exploitées actuellement par un seul organisme, les Chemins de fer de (...) -
De seingever
28 avril 2014, par rixkeMen ziet noch hoort hem, en toch bestaat hij : een soort verborgen genie dat de rit der treinen mogelijk maakt of doet stilvallen ; de seingever, onzichtbaar voor de spoorgebruiker, leeft vaak in een cabine, afgezonderd midden de hemel, zijn gedachten en zijn treinen.
In zijn vaardige handen ligt de veiligheid en de regelmatigheid van de trafiek. Moest hij aan zijn taak te kort schieten, wat ondenkbaar is, dan zouden, aan de voet van de roerloze kandelaars en de op rood staande seinpalen, een (...) -
Inauguration du service électrique sur la ligne 50 A.
7 mars 2012, par rixkeLe 30 janvier dernier, la nouvelle liaison électrique Bruxelles - AIost - Gand (ligne 50 a) a été inaugurée officiellement.
Cette ligne, datant de 1856, est appelée traditionnellement la ligne « lente » par opposition à la ligne « rapide » Bruxelles - Gand, qui, ouverte au trafic en 1933, ne comporte, sur les 50 km. de son parcours, ni gare ni passage à niveau. La ligne « lente », elle, dessert de nombreux villages et plusieurs villes qui fournissent au chemin de fer un nombre impressionnant d’abonnés (...) -
De diesellocomotieven voor baandiensten van de British Railways.
10 octobre 2011, par rixkeHet vermogen is dus het grondbeginsel voor deze classificatie geweest. Al de diesels dragen een reeksnummer voorafgegaan door de letter D. Hun essentiële kenmerken kunnen als volgt samengevat worden : Er werden normale lasten per as voorzien, welke te vergelijken zijn met die van de Europese netten. ; Er is een belangrijk adhesiegewicht vereist doordat de meeste goederenwagens niet van een rem voorzien zijn ; Het is onnodig een aanzienlijke trekkracht te ontwikkelen bij het aanzetten, want de (...) -
La V 80 de la Deutsche Bundesbahn.
14 mars 2012, par rixkeLes dix exemplaires de cette locomotive à tout faire ont été livrés, en 1952, par les firmes Krauss-Maffei, de Munich, et Mak, de Kiel.
La V 80 rouie en manœuvres à 4 km/h, et remorque les trains légers et rapides sur lignes secondaires à la vitesse de 90 ou 100 km/h. La faible charge de 15 tonnes par essieu correspond au maximum autorisé sur les petites lignes allemandes. Toutefois, pour le service lourd de triage, cette charge est portée à 16 tonnes par lestage de la locomotive.
Deux types de (...) -
De Deense staatsspoorwegen
25 février 2013, par rixkeEen brokje geschiedenis
De eerste Deense spoorweg dateert van het jaar 1847 toen de lijn van Kopenhagen naar Roskilde, met een lengte van 30 km, ingehuldigd werd. Jutland, het eigenlijke Deense vasteland, maakte evenwel slechts in 1862 kennis met de spoorwegfaciliteiten en het eiland Funen eerst drie jaar later.
In het begin behoorden sommige lijnen toe aan de Staat ; andere waren de eigendom van private maatschappijen. Thans worden zij alle geëxploiteerd door een enkel organisme : de Deense (...)
0 | 10