Dit ijzer, haalden zij met hun handen uit de aarde waarop zij leven.
En die vrucht van hun arbeid hebben zij uitgespreid over rotsen en bergen om hun broeders te dienen.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 057 (05 1961)
057 (05 1961)
Articles
-
Het ijzer
18 december 2021, door rixke -
In een kleine omnibustrein (II)
19 mei 2014, door rixke’s Anderendaags zat de “kikvors” daar weer niet een boek op haar schoot. “Mauricette”, had zij er met grote, onhandige letters op geschreven. Marcel boog zich naar het boek en, als een knaap die pas leert spellen, hakkelde hij: “Mauri-cette”.
“Snul”, piepte de “kikvors” terug. Maar beiden schoten in een lach terwijl zij elkaar diep in de ogen keken. Nu was er geen twijfel meer aan: achter deze onschuldige blikken ontloken vreeswekkende vragen en antwoorden, als felle bliksemflitsen in (...) -
De diesellocomotieven voor rangeerdiensten 232 en 260
2 april 2008, door rixkeen
De tweede fase van de «verdieseling» bij de N.M.B.S. omvat de aankoop van «locotractoren », rangeerlocomotieven, baanlocomotieven met een klein, gemiddeld en groot vermogen en motortreinen. Wij zouden thans reeds kunnen trachten een ruim overzicht te geven van al de nieuwe typen van machines. Wij menen evenwel dat het beter is «de dosis niet te overschrijden» en deze machines aan onze lezers voor te stellen telkens als zij in dienst komen.
De eerste levering van diesellocomotieven (...) -
Il y a 50 ans : Cannes - Grasse
4 avril 2012, par rixkeDes essais de traction électrique par courant alternatif monophasé étaient effectués sur la ligne de Cannes à Grasse par la locomotive Auvert et Ferrand (2 Bo + Bo 2), dont voici la fiche technique : Constructeur : Société Alioth, Horme et Buire (1910). Transmission axiale par pignon et roue d’angle élastique. Moteurs disposés longitudinalement. Puissance unihoraire : 1.600 ch. Equipement : régulateurs redresseurs Auvert et Ferrand. Longueur hors tampons : 20 m. 650. Empattement total : (...)
-
De Zweedse staatsspoorwegen
25 februari 2013, door rixkeEen brokje geschiedenis
Op 1 december 1856 werden de eerste baanvakken van de voornaamste lijnen in het westen en het oosten van Zweden ingewijd: Göteborg - Jonsered en Malmö - Lund.
De lijn Stockholm - Göteborg werd geopend in 1862. De hoofdstad kreeg haar eerste spoorverbinding met Malmö in 1864. De lijn Stockholm - Kristiania (Oslo) werd ingewijd in 1871 en de voornaamste lijn van het noorden, Stockholm - Boden, in 1894. De “ijzerertslijn” die Narvik met Lulea verbindt en die (...) -
De oorsprong van de elektrische verlichting in de treinen
5 mei 2022, door rixkeOp 5 oktober 1921 werd in de tunnel van Batignolles een stilstaande trein door een andere aangereden. De gasreservoirs begaven en veroorzaakten brand. Tengevolge van deze ramp werd de Parijse tunnel afgeschaft en werd de gasverlichting in de treinen door het elektrische licht vervangen.
Onze foto toont een der eerste toepassingen van deze verlichting in een oud houten rijtuig. -
Oorsprong van de spoorwegen
23 januari 2009, door rixkeDoor de meesterlijke vereniging van het spoor en de locomotief, heeft de spoorweg in het menselijk bestaan een echte omwenteling teweeggebracht.
Met dit sleeptuig dat op sporen loopt, heeft de mens voor het eerst de 100 kilometer per uur bereikt.
Indien de luchtband op de weg de harde wielband uitgeschakeld heeft, indien de straalmotor in het vliegwezen de zuigermotor vervangt, indien de bovenleiding en de dieselmotor bij de spoorweg de plaats van de stoomketel innemen, toch blijft het (...) -
Origine des chemins de fer
11 avril 2012, par rixkeLe chemin de fer a apporté une véritable révolution dans l’existence humaine par l’admirable combinaison du rail et de la locomotive. C’est par cet engin moteur roulant sur rail que l’homme a atteint pour la première fois le « 100 kilomètres à l’heure ».
Si, sur la route, le pneu a éliminé le bandage rigide, si, en aviation, le réacteur remplace le moteur à pistons, au chemin de fer, la caténaire et le moteur diesel se substituent à la chaudière, mais l’élément essentiel reste : le RAIL, (...) -
50 jaar geleden...
7 mei 2022, door rixke... werden op de lijn Cannes-Grasse proefnemingen gedaan voor elektrische tractie met eentalige wisselstroom door de Auvert en Ferrand-locomotief (2 Bo + Bo 2) waarvan wij hieronder de technische gegevens laten volgen: Bouwer: Société Alioth, Horme et Buire (1910). Overbrenging op de as door een klein conisch tandrad, ingrijpend op een elastisch hoektandwiel. In langsrichting opgestelde motoren. Uurvermogen: 1.600 pk. Lengte buiten de buffers: 20 m 650. Totale afstand tussen de uiterste (...)
-
Le fer
21 octobre 2021, par rixkeCe fer, ils l’ont extrait de la terre dont ils sont, comme s’ils puisaient en eux-mêmes.
Et ce fruit de leur labeur, ils l’ont étalé à travers rocs et plaines pour servir leurs frères.