De motorrijtuigen verschenen op ons net in 1935. Dat jaar werden de eerste vierwagenstellen met 3.000 volt gelijkstroom op de lijn Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal ingezet. De treinstellen van 1935
Op dat tijdstip wilde men, voor de gewone dienst, vaste stellen van vier voertuigen aanwenden die tijdens de spitsuren twee aan twee konden worden gekoppeld.
Als basisvoertuig koos men een metalen rijtuig van 22 m dat voor de doorgaande treinen in binnenlands verkeer gebruikt werd. Om het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 074 (10 1962)
074 (10 1962)
Articles
-
Onze motorrijtuigen
18 augustus 2014, door rixke -
Spanje: Modernisering
25 oktober 2022, door rixkeDe Spaanse Staatsspoorwegen (RENFE) hebben, voor de jaren 1962 tot 1967, een moderniseringsprogramma gepland dat, op 24.000 miljoen peseta wordt geraamd. Dit programma voorziet: het vernieuwen en moderniseren van 3.174 km spoor, wat de lengte der vernieuwde sporen op 8.707 km – 65 % van het net – zal brengen; het in dienst stellen van 135 diesellocomotieven voor grote lijnen, van 30 dieselmotortreinstellen, van 121 dieselmotortreinen, van meerdere Talgo-treinen en van 406 (...)
-
U.S.S.R.: Een locomotief met vloeibaar gas
5 november 2022, door rixkeDe Russische spoorwegen beproeven het gebruik van vloeibaar gemaakte gassen als brandstof op de locomotieven. Om het probleem der berging van het vereiste gas aan boord van de locomotief en dat der voeding van de vuurhaard op te lossen, wordt het vloeibaar gemaakte gas verstoven vooraleer het de vuurhaard bereikt. Daartoe wordt het gas in een „warmtewisselaar” op een temperatuur van 50 tot 60° gebracht; de verstuiving geschiedt bij het verlaten van dit toestel. Het propaangas dat voor deze (...)
-
Suisse : Le chemin de fer au service de la marche
18 mai 2022, par rixkeLe voyageur est toujours émerveillé des magnifiques coups d’œil qui s’offrent à lui de la ligne du Loetschberg. Bien des endroits l’invitent à s’arrêter. Le B.L.S. a fait construire deux chemins pédestres, que chacun peut emprunter sans fatigue. L’un d’eux suit la rampe sud, ou valaisanne, de la voie ferrée, et conduit de Hohtenn à Lalden, par Ausserberg et Eggerberg ; on peut l’utiliser à volonté sur toute sa longueur ou seulement entre deux des gares précitées. L’autre longe la ligne du (...)
-
Belgische pioniers van het spoor
23 januari 2009, door rixke -
Grande-Bretagne : « Train + Vélo »
9 mai 2022, par rixkeS’inspirant du succès remporté par le service « Train + Auto », les B.R. font rouler un véhicule équipé de façon à pouvoir transporter les cycles que les particuliers ou les associations sportives désirent emporter dans leurs grands déplacements. Comme les usagers jouissent d’un tarif très réduit, les résultats de cette initiative sont très encourageants.
Des cheminots italiens suivent cette expérience avec intérêt. En effet, l’adoption de wagons de ce type pourrait être très utile, non (...) -
Groot-Brittannië: Trein + Fiets
27 oktober 2022, door rixkeAangespoord door het succes dat de dienst „Trein + Auto” geniet, hebben de B.R. een rijtuig in dienst gesteld dat de fietsen kan vervoeren die de particulieren of de sportverenigingen voor hun grote verplaatsingen wensen mee te nemen. Daar de gebruikers een fel verminderd tarief genieten, zijn de resultaten van dit initiatief zeer bemoedigend.
Italiaanse spoormannen volgen deze proefneming met veel belangstelling. Het invoeren van dergelijke wagentypen zou, inderdaad, zeer nuttig kunnen (...) -
Duitsland: Nieuwe haven voor ferryboten
24 oktober 2022, door rixkeTe Puttgarden, op het noordpunt van het eiland Fehmarn, wordt een nieuw station gebouwd waar de lijn van Grossenbrode zal eindigen en van waaruit de verbindingen zullen vertrekken die per ferryboot voorzien zijn op de zogenaamde „Vogel-fluglinie” tussen het Vasteland en Scandinavië.
-
Japon : Le 5e tunnel du monde
11 mai 2022, par rixkeLe Japon termine la construction du tunnel de Hokuriku dont les 13.872 m en feront le 5e du monde. Ce nouvel ouvrage à double voie permettra de réduire de trente minutes environ les temps actuels de parcours par la ligne à voie unique Tsuruga-Imajo, qui franchit des rampes de 25 pour mille, et sur laquelle il faut trois locomotives pour remorquer un train de 1.000 t.
Cette réalisation, menée à bien dans le temps record de quatre années, accroîtra considérablement la capacité d’une des (...) -
Nederland: K.S.T. 95, een lichtgewicht voor zwaar werk
30 oktober 2022, door rixkeEen prototype van deze machine van Oostenrijkse makelij werd door de N.S. aan uitgebreide proeven onderworpen voor het stoppen van het ballastbed, vooral met het oog op het werk in sporen op betonnen dwarsliggers in zigzag verband. Dank zij de samenwerking tussen industrie en spoorwegdeskundigen, werd een „herziene uitgave” uitgewerkt die volledige voldoening heeft geschonken.
De machine weegt 4,5 t en bezit de kwaliteiten van een zware machine van 9 tot 18 t. Met haar 36 pk dieselmotor (...)